Douwe Egberts neemt CoffeeCompany over

Douwe Egberts neemt CoffeeCompany over
Douwe Egberts heeft in één klap de grootste koffieketen van Nederland opgekocht. Moederbedrijf Sara Lee bereikte maandag een akkoord met concurrent CoffeeCompany over een overname. Daarmee lijkt het oer-Nederlandse Douwe Egberts zich te wapenen tegen de opmars van het Amerikaanse Starbucks.

Grootste koffieketen van Nederland

CoffeeCompany is met 35 vestigingen de grootste keten van koffiewinkels in Nederland. De keten is in 1996 opgericht door Dick de Kock en Rick Bekkema, die zagen hoe koffiebars in verschillende andere landen aan een opmars bezig waren. Na de opstartfase werd de keten overgenomen door KRC Capital, het investeringsvehikel van Mexx-oprichter Rattan Chadha. Onder leiding van de nieuwe eigenaar werd de keten uitgebouwd in vooral de grote steden.

 

Douwe Egberts had intussen zijn eigen concept onder de naam DE Café, waarvan er vandaag zo'n 25 zijn. De beide ketens worden nu samengevoegd onder het bestaande management van CoffeeCompany.

7 miljoen klanten

Volgens Douwe Egberts zullen er jaarlijks zo'n zeven miljoen consumenten over de vloer komen bij de nieuwe combinatie. Dat heeft de keten te danken aan de sterke naam van Douwe Egberts - met grote voorsprong de belangrijkste koffieverkoper van Nederland - en de stevige horecapositie van CoffeeCompany. Terwijl Douwe Egberts behalve in de supermarkten ook een sterke positie in de buitenshuismarkt heeft, met automaten bij tankstations en op kantoren, verliep de opbouw van de eigen horecaketen daarentegen moeizamer.

 

Samen hopen de koffiezaken sterk te staan tegen Starbucks, dat twee jaar geleden naar Nederland kwam. Intussen is het bedrijf bezig vestigingen te openen in de grote steden en op stations in samenwerking met de Spoorwegen. Door de overname van CoffeeCompany neemt Douwe Egberts weer een flinke voorsprong op de Amerikaanse rivaal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

10/08/2017

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

09/08/2017

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Ahold Delhaize blijft het moeilijk hebben in België

09/08/2017

Het Belgisch-Nederlandse supermarktbedrijf Ahold Delhaize heeft er een sterk tweede kwartaal opzitten en denkt zelfs meer te kunnen besparen dankzij de fusie dan eerst voorspeld. Langs de andere kant blijft de Belgische tak wel zwak presteren.

Back to top