Douwe Egberts neemt CoffeeCompany over

Douwe Egberts neemt CoffeeCompany over
Douwe Egberts heeft in één klap de grootste koffieketen van Nederland opgekocht. Moederbedrijf Sara Lee bereikte maandag een akkoord met concurrent CoffeeCompany over een overname. Daarmee lijkt het oer-Nederlandse Douwe Egberts zich te wapenen tegen de opmars van het Amerikaanse Starbucks.

Grootste koffieketen van Nederland

CoffeeCompany is met 35 vestigingen de grootste keten van koffiewinkels in Nederland. De keten is in 1996 opgericht door Dick de Kock en Rick Bekkema, die zagen hoe koffiebars in verschillende andere landen aan een opmars bezig waren. Na de opstartfase werd de keten overgenomen door KRC Capital, het investeringsvehikel van Mexx-oprichter Rattan Chadha. Onder leiding van de nieuwe eigenaar werd de keten uitgebouwd in vooral de grote steden.

 

Douwe Egberts had intussen zijn eigen concept onder de naam DE Café, waarvan er vandaag zo'n 25 zijn. De beide ketens worden nu samengevoegd onder het bestaande management van CoffeeCompany.

7 miljoen klanten

Volgens Douwe Egberts zullen er jaarlijks zo'n zeven miljoen consumenten over de vloer komen bij de nieuwe combinatie. Dat heeft de keten te danken aan de sterke naam van Douwe Egberts - met grote voorsprong de belangrijkste koffieverkoper van Nederland - en de stevige horecapositie van CoffeeCompany. Terwijl Douwe Egberts behalve in de supermarkten ook een sterke positie in de buitenshuismarkt heeft, met automaten bij tankstations en op kantoren, verliep de opbouw van de eigen horecaketen daarentegen moeizamer.

 

Samen hopen de koffiezaken sterk te staan tegen Starbucks, dat twee jaar geleden naar Nederland kwam. Intussen is het bedrijf bezig vestigingen te openen in de grote steden en op stations in samenwerking met de Spoorwegen. Door de overname van CoffeeCompany neemt Douwe Egberts weer een flinke voorsprong op de Amerikaanse rivaal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top