Douwe Egberts neemt CoffeeCompany over

Douwe Egberts neemt CoffeeCompany over
Douwe Egberts heeft in één klap de grootste koffieketen van Nederland opgekocht. Moederbedrijf Sara Lee bereikte maandag een akkoord met concurrent CoffeeCompany over een overname. Daarmee lijkt het oer-Nederlandse Douwe Egberts zich te wapenen tegen de opmars van het Amerikaanse Starbucks.

Grootste koffieketen van Nederland

CoffeeCompany is met 35 vestigingen de grootste keten van koffiewinkels in Nederland. De keten is in 1996 opgericht door Dick de Kock en Rick Bekkema, die zagen hoe koffiebars in verschillende andere landen aan een opmars bezig waren. Na de opstartfase werd de keten overgenomen door KRC Capital, het investeringsvehikel van Mexx-oprichter Rattan Chadha. Onder leiding van de nieuwe eigenaar werd de keten uitgebouwd in vooral de grote steden.

 

Douwe Egberts had intussen zijn eigen concept onder de naam DE Café, waarvan er vandaag zo'n 25 zijn. De beide ketens worden nu samengevoegd onder het bestaande management van CoffeeCompany.

7 miljoen klanten

Volgens Douwe Egberts zullen er jaarlijks zo'n zeven miljoen consumenten over de vloer komen bij de nieuwe combinatie. Dat heeft de keten te danken aan de sterke naam van Douwe Egberts - met grote voorsprong de belangrijkste koffieverkoper van Nederland - en de stevige horecapositie van CoffeeCompany. Terwijl Douwe Egberts behalve in de supermarkten ook een sterke positie in de buitenshuismarkt heeft, met automaten bij tankstations en op kantoren, verliep de opbouw van de eigen horecaketen daarentegen moeizamer.

 

Samen hopen de koffiezaken sterk te staan tegen Starbucks, dat twee jaar geleden naar Nederland kwam. Intussen is het bedrijf bezig vestigingen te openen in de grote steden en op stations in samenwerking met de Spoorwegen. Door de overname van CoffeeCompany neemt Douwe Egberts weer een flinke voorsprong op de Amerikaanse rivaal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

Back to top