Douwe Egberts neemt CoffeeCompany over | RetailDetail

Douwe Egberts neemt CoffeeCompany over

Douwe Egberts neemt CoffeeCompany over
Douwe Egberts heeft in één klap de grootste koffieketen van Nederland opgekocht. Moederbedrijf Sara Lee bereikte maandag een akkoord met concurrent CoffeeCompany over een overname. Daarmee lijkt het oer-Nederlandse Douwe Egberts zich te wapenen tegen de opmars van het Amerikaanse Starbucks.

Grootste koffieketen van Nederland

CoffeeCompany is met 35 vestigingen de grootste keten van koffiewinkels in Nederland. De keten is in 1996 opgericht door Dick de Kock en Rick Bekkema, die zagen hoe koffiebars in verschillende andere landen aan een opmars bezig waren. Na de opstartfase werd de keten overgenomen door KRC Capital, het investeringsvehikel van Mexx-oprichter Rattan Chadha. Onder leiding van de nieuwe eigenaar werd de keten uitgebouwd in vooral de grote steden.

 

Douwe Egberts had intussen zijn eigen concept onder de naam DE Café, waarvan er vandaag zo'n 25 zijn. De beide ketens worden nu samengevoegd onder het bestaande management van CoffeeCompany.

7 miljoen klanten

Volgens Douwe Egberts zullen er jaarlijks zo'n zeven miljoen consumenten over de vloer komen bij de nieuwe combinatie. Dat heeft de keten te danken aan de sterke naam van Douwe Egberts - met grote voorsprong de belangrijkste koffieverkoper van Nederland - en de stevige horecapositie van CoffeeCompany. Terwijl Douwe Egberts behalve in de supermarkten ook een sterke positie in de buitenshuismarkt heeft, met automaten bij tankstations en op kantoren, verliep de opbouw van de eigen horecaketen daarentegen moeizamer.

 

Samen hopen de koffiezaken sterk te staan tegen Starbucks, dat twee jaar geleden naar Nederland kwam. Intussen is het bedrijf bezig vestigingen te openen in de grote steden en op stations in samenwerking met de Spoorwegen. Door de overname van CoffeeCompany neemt Douwe Egberts weer een flinke voorsprong op de Amerikaanse rivaal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.