Douwe Egberts onderuit in koffie-oorlog | RetailDetail

Douwe Egberts onderuit in koffie-oorlog

Douwe Egberts onderuit in koffie-oorlog

Koffiereus Douwe Egberts verliest fors omzet op zijn Nederlandse thuismarkt. Dit is het gevolg van de zogenoemde koffie-oorlog die sinds vorig jaar in Nederland woedt, na de lancering van concurrerende koffiemerken.

Filterkoffie verliest terrein

Volgens De Telegraaf heeft Douwe Egberts vorig jaar zes procent van zijn Nederlandse omzet verloren. Zijn luxeconcurrent Nespresso, eigendom van het Zwitserse Nestlé, blijft in Nederland wel terrein winnen. Douwe Egberts heeft vooral last van het feit dat een steeds grotere groep Nederlanders de filterkoffie inwisselt voor een andere manier van koffiezetten.

 

De pondspakken Douwe Egberts zijn nog wel zeer prominent aanwezig in de Nederlandse supermarkten, maar worden steeds minder meegenomen door klanten. Kenners denken dan ook dat DE een deel van zijn prominente positie in het Nederlandse koffieschap zal moeten inleveren. Ook de recente introductie van koffieproducten van het mondiaal actieve Mondelez-concern treft Douwe Egberts immers.

 

Daarnaast kampt ook de anderhalf jaar geleden gelanceerde Senseo Sarista, waarbij koffie wordt gezet met verse bonen, met tegenvallende verkoopsresultaten. Volgens de krant lijkt het concept 'een doodgeboren kindje'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.