Dr. Oetker koopt de helft van Freixenet

Dr. Oetker koopt de helft van Freixenet

Dr. Oetker koopt de helft van Freixenet
Shutterstock

Henkell, de drankdivisie van Dr. Oetker, haalt net iets meer dan de helft van de aandelen binnen van cavamerk Freixenet. Na twee jaar onderhandelen is de deal eindelijk rond, al wordt de Duitse voedingsreus geen alleenheerser bij Freixenet.

 

Helft van Freixenet

Een kleine 220 miljoen euro: zo veel heeft Dr. Oetker volgens De Tijd over voor de helft van de aandelen in het Spaanse cavamerk Freixenet. De overnameprijs kon op de goedkeuring rekenen van de families Hevia en Bonet, die samen 50,7% van het cava-imperium controleerden en hun aandeel nu overlaten aan het Duitse Henkell. Daarmee komt een einde aan twee jaar onderhandelen met de vijf stichtende families van Freixenet. Het onzekere politieke klimaat in Catalonië en het overlijden van een van de sterkhouders van het cavamerk lagen aan de basis van de moeilijke overnamegesprekken, zo meldt de Barcelonese krant La Vanguardia.

 

Dr. Oetker mag zich vanaf nu dan wel de grootste aandeelhouder noemen in Freixenet, maar van een volledige overname is geen sprake. De Duitsers zullen behalve de Bonet-clan (goed voor 7,3% van de aandelen) ook inspraak moeten dulden van huidig voorzitter José Ferrer, die met 42% van de aandelen een belangrijke stempel wil blijven drukken op de toekomst van het cavamerk.

 

Freixenet is een van de grootste cavaproducenten ter wereld, met vestigingen en wijngaarden in Zuid-Amerika, Australië en zelfs in de Champagnestreek. Het verkoopt ruim 200 miljoen flessen per jaar en heeft een omzet van ruim 500 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.