Dr. Oetker koopt de helft van Freixenet

Dr. Oetker koopt de helft van Freixenet

Dr. Oetker koopt de helft van Freixenet
Shutterstock

Henkell, de drankdivisie van Dr. Oetker, haalt net iets meer dan de helft van de aandelen binnen van cavamerk Freixenet. Na twee jaar onderhandelen is de deal eindelijk rond, al wordt de Duitse voedingsreus geen alleenheerser bij Freixenet.

 

Helft van Freixenet

Een kleine 220 miljoen euro: zo veel heeft Dr. Oetker volgens De Tijd over voor de helft van de aandelen in het Spaanse cavamerk Freixenet. De overnameprijs kon op de goedkeuring rekenen van de families Hevia en Bonet, die samen 50,7% van het cava-imperium controleerden en hun aandeel nu overlaten aan het Duitse Henkell. Daarmee komt een einde aan twee jaar onderhandelen met de vijf stichtende families van Freixenet. Het onzekere politieke klimaat in Catalonië en het overlijden van een van de sterkhouders van het cavamerk lagen aan de basis van de moeilijke overnamegesprekken, zo meldt de Barcelonese krant La Vanguardia.

 

Dr. Oetker mag zich vanaf nu dan wel de grootste aandeelhouder noemen in Freixenet, maar van een volledige overname is geen sprake. De Duitsers zullen behalve de Bonet-clan (goed voor 7,3% van de aandelen) ook inspraak moeten dulden van huidig voorzitter José Ferrer, die met 42% van de aandelen een belangrijke stempel wil blijven drukken op de toekomst van het cavamerk.

 

Freixenet is een van de grootste cavaproducenten ter wereld, met vestigingen en wijngaarden in Zuid-Amerika, Australië en zelfs in de Champagnestreek. Het verkoopt ruim 200 miljoen flessen per jaar en heeft een omzet van ruim 500 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.