Drankenbedrijf Rémy Martin weet winst op te krikken | RetailDetail

Drankenbedrijf Rémy Martin weet winst op te krikken

Drankenbedrijf Rémy Martin weet winst op te krikken

In het boekjaar 2015/2016 heeft het Fransen drankenbedrijf Rémy Martin de winst weten op te krikken ten opzichte van een jaar eerder. Dat was vooral te danken aan de verkoop van cognac, die naar een recordhoogte groeide.

 

Tegenvallende verkoop Metaxa

Dankzij de sterke verkopen wist Rémy Martin de omzet de hoogte in te jagen met 8,9 procent naar meer dan 1 miljard euro. Daarbij steeg de operationele winst met 14 procent naar 178,4 miljoen euro. Dat was wel voor een groot stuk te danken aan positieve wisselkoerseffecten, want zonder die effecten kwam de groei neer op slechts 6 procent.

 

De nettowinst kwam uiteindelijk uit op 110,4 miljoen euro, een stijging met bijna 17 procent. De drankenproducent verkocht vooral meer cognac, likeuren en whisky in de Verenigde Staten, Afrika, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Japan. Het likeurmerk Metaxa deed het minder goed door de economische malaise in belangrijke markten als Rusland en Griekenland.

 

Ook de omzet en de winst uit samenwerkingsverbanden daalde, met name omdat de distributieovereenkomst met champagnemerken Piper Heidsieck en Charles Heidsieck in de Verenigde Staten verliep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.