Drankengroep Diageo klinkt op sterk halfjaar

Drankengroep Diageo klinkt op sterk halfjaar

Drankengroep Diageo klinkt op sterk halfjaar

De sterkedranken- en biergroep Diageo zag in het eerste halfjaar van zijn gebroken boekjaar de omzet en de winst mooi stijgen, met dank aan hogere prijzen en de daling van het Britse pond.

Beter dan verwacht

Het Britse drankenconcern Diageo, bekend van onder meer Smirnoff (wodka), Johnnie Walker (whisky) en Guinness (bier), heeft de groeivertraging van de voorbije jaren blijkbaar doorgeslikt: de groep wist de voorbije zes maanden op eigen kracht omzet én bedrijfswinst met bijna 4,5% op te voeren tot respectievelijk 6,4 miljard pond (ca. 7,5 miljard euro) en 2,1 miljard pond (net geen 2,5 miljard euro).

 

Inclusief wisselkoerseffecten is de sprong voorwaarts ronduit indrukwekkend: dan ging de omzet er 14,5% op vooruit en de operationele winst zelfs 28%. Dat komt door de daling van het pond sinds het brexit-referendum, want Diageo realiseert het gros van zijn omzet in euro en dollar.

 

In zijn toelichting onderstreept Diageo-topman Ivan Menezes vooral de prima prestatie van de sterkedrankenportefeuille op de Amerikaanse markt. De CEO bevestigde meteen ook de doelstellingen van zijn bedrijf op middellange termijn: een “consistente groei van 4 à 6 procent” en een verbetering van de winstmarge met honderd basispunten (een vol procentpunt dus) tegen de zomer van 2019.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.