Drie apps tegen voedselverspilling | RetailDetail

Drie apps tegen voedselverspilling

Drie apps tegen voedselverspilling

In de strijd tegen voedselverlies is een nieuwe trend opgedoken: apps die shoppers attent maken op bijna vervallen voedingsproducten. 

Driedubbele winst

De app toont consumenten op basis van hun locatie waar ze producten kunnen vinden die afgeprijsd worden omdat ze hun uiterste houdbaarheidsdatum naderen. Supermarkten kunnen op die manier hun snelverkoop promoten. Consumenten kunnen zaakjes doen en krijgen tegelijk het warme gevoel dat ze bijdragen tot een meer duurzame voedselketen. De uitgever incasseert een bijdrage van de supermarkten die deelnemen: driedubbele winst! 

 

1. Afgeprijsd


Wie/wat? 

De Afgeprijsd app is een initiatief van het Nederlandse bedrijf NoFoodWasted. Deze startup heeft zich, sinds haar oprichting twee jaar geleden, voorgenomen om van voedselverspilling een bewuste keuze te maken. August de Vocht creëert innovatieve toepassingen die het onnodig weggooien van voedsel voorkomen en rendabel zijn voor alle betrokken partijen. 

 

Bijzonder? 

Sinds kort bevat de app een boodschappenlijst, die gekoppeld is aan het real time overzicht van de producten in de supermarkt en kan gedeeld worden met familie, vrienden en bekenden. “Met een boodschappenlijstje koop je als consument bewuster in. Als je weet wat je nodig hebt, koop je namelijk minder producten.”  

 

Succes? 

De Afgeprijsd app werd succesvol gelanceerd bij honderd supermarkten van vijf verschillende ketens in vier Nederlandse provincies. “Het plan is om Afgeprijsd binnen een jaar bij 300 supermarkten te introduceren, binnen twee jaar in België en Duitsland actief te zijn en binnen drie jaar in 2800 Europese winkels gebruikt te worden”, zegt De Vocht.

 

2. Zéro-Gachis  

Wie/wat? 

Een Frans initiatief van twee jonge Bretoenen, de broers Paul-Adrien en Christophe Menez. Om de toch vaak amateuristische communicatie rond snelverkoop in de supermarkt te professionaliseren, lanceerden ze eerst een website, dan een app en nu ook POS-materiaal. 

 

Bijzonder? 

Zéro-Gachis ontwikkelde een intelligent systeem dat automatisch snelverkoopetiketten met een verlaagde prijs afdrukt op basis van de houdbaarheidsdatum. Bovendien voorziet het concept in de winkel een Zéro-Gachis zone met een herkenbare branding, waar alle afgeprijsde producten bij elkaar worden gezet. 

 

Succes? 

Momenteel nemen meer dan honderd supermarkten in Frankrijk deel aan de service, waaronder franchisewinkels van onder andere E.Leclerc, Carrefour, Intermarché en Système U. Ook in Spanje ging de app van start. Het Franse bedrijf heeft eerder dit jaar aangegeven dat het ook op zoek is naar partners in België.

 

3. Rekub

Wie/wat?

Rekub, opgericht door Ellien Stinissen en Marijke Dejongh, is een Belgische non-profitorganisatie die de voedselverspilling wil terugdringen. Dat doen ze onder andere met een pop-uprestaurant in Antwerpen, dat enkel kookt met voedsel dat niet tijdig verkocht werd in de supermarkt (Albert Heijn en Bio-Planet) of bij lokale (bio)boeren. Nu lanceert de organisatie ook een 'food waste app'. 


Bijzonder?

Rekub draait op idealisme. De app is daarom volledig gratis, ook voor de deelnemende supermarkten en speciaalzaken (bakkers, slagers, kruideniers…). Bedoeling is dat handelaars in de app aangeven welke producten ze met korting willen verkopen, waarna shoppers zich kunnen melden om het voedsel nog dezelfde dag op te halen. 


Succes? 

Daarvoor is het nog nét te vroeg. De app wordt momenteel gelanceerd, in eerste instantie voor de regio’s Antwerpen, Brussel en Gent. Geïnteresseerde handelaars mogen zich melden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.