Drie apps tegen voedselverspilling | RetailDetail

Drie apps tegen voedselverspilling

Drie apps tegen voedselverspilling

In de strijd tegen voedselverlies is een nieuwe trend opgedoken: apps die shoppers attent maken op bijna vervallen voedingsproducten. 

Driedubbele winst

De app toont consumenten op basis van hun locatie waar ze producten kunnen vinden die afgeprijsd worden omdat ze hun uiterste houdbaarheidsdatum naderen. Supermarkten kunnen op die manier hun snelverkoop promoten. Consumenten kunnen zaakjes doen en krijgen tegelijk het warme gevoel dat ze bijdragen tot een meer duurzame voedselketen. De uitgever incasseert een bijdrage van de supermarkten die deelnemen: driedubbele winst! 

 

1. Afgeprijsd


Wie/wat? 

De Afgeprijsd app is een initiatief van het Nederlandse bedrijf NoFoodWasted. Deze startup heeft zich, sinds haar oprichting twee jaar geleden, voorgenomen om van voedselverspilling een bewuste keuze te maken. August de Vocht creëert innovatieve toepassingen die het onnodig weggooien van voedsel voorkomen en rendabel zijn voor alle betrokken partijen. 

 

Bijzonder? 

Sinds kort bevat de app een boodschappenlijst, die gekoppeld is aan het real time overzicht van de producten in de supermarkt en kan gedeeld worden met familie, vrienden en bekenden. “Met een boodschappenlijstje koop je als consument bewuster in. Als je weet wat je nodig hebt, koop je namelijk minder producten.”  

 

Succes? 

De Afgeprijsd app werd succesvol gelanceerd bij honderd supermarkten van vijf verschillende ketens in vier Nederlandse provincies. “Het plan is om Afgeprijsd binnen een jaar bij 300 supermarkten te introduceren, binnen twee jaar in België en Duitsland actief te zijn en binnen drie jaar in 2800 Europese winkels gebruikt te worden”, zegt De Vocht.

 

2. Zéro-Gachis  

Wie/wat? 

Een Frans initiatief van twee jonge Bretoenen, de broers Paul-Adrien en Christophe Menez. Om de toch vaak amateuristische communicatie rond snelverkoop in de supermarkt te professionaliseren, lanceerden ze eerst een website, dan een app en nu ook POS-materiaal. 

 

Bijzonder? 

Zéro-Gachis ontwikkelde een intelligent systeem dat automatisch snelverkoopetiketten met een verlaagde prijs afdrukt op basis van de houdbaarheidsdatum. Bovendien voorziet het concept in de winkel een Zéro-Gachis zone met een herkenbare branding, waar alle afgeprijsde producten bij elkaar worden gezet. 

 

Succes? 

Momenteel nemen meer dan honderd supermarkten in Frankrijk deel aan de service, waaronder franchisewinkels van onder andere E.Leclerc, Carrefour, Intermarché en Système U. Ook in Spanje ging de app van start. Het Franse bedrijf heeft eerder dit jaar aangegeven dat het ook op zoek is naar partners in België.

 

3. Rekub

Wie/wat?

Rekub, opgericht door Ellien Stinissen en Marijke Dejongh, is een Belgische non-profitorganisatie die de voedselverspilling wil terugdringen. Dat doen ze onder andere met een pop-uprestaurant in Antwerpen, dat enkel kookt met voedsel dat niet tijdig verkocht werd in de supermarkt (Albert Heijn en Bio-Planet) of bij lokale (bio)boeren. Nu lanceert de organisatie ook een 'food waste app'. 


Bijzonder?

Rekub draait op idealisme. De app is daarom volledig gratis, ook voor de deelnemende supermarkten en speciaalzaken (bakkers, slagers, kruideniers…). Bedoeling is dat handelaars in de app aangeven welke producten ze met korting willen verkopen, waarna shoppers zich kunnen melden om het voedsel nog dezelfde dag op te halen. 


Succes? 

Daarvoor is het nog nét te vroeg. De app wordt momenteel gelanceerd, in eerste instantie voor de regio’s Antwerpen, Brussel en Gent. Geïnteresseerde handelaars mogen zich melden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.