Drie redenen waarom Jumbo blijft groeien

Dankzij een "toegenomen focus op beleving" heeft Jumbo zijn consumentenomzet met 3,8% weten te verhogen tot net geen 3,9 miljard euro. Het bedrijf hoopt op een nog betere toekomst van zodra de ombouw van Emté-supermarkten en de uitbreiding naar België beginnen te renderen.

 

Groei dankzij omgebouwde Emtés

Een autonome groei van 3,3% (tegenover een marktgroei van 2,3%, aldus GfK) stuwde de cijfers van Jumbo fors omhoog: het marktaandeel bedraagt inmiddels al 19,5%. Nog lang niet genoeg, vindt de keten evenwel: in de komende paar maanden zouden de eerste 25 supermarkten die van Emté worden omgebouwd naar Jumbo, hun eerste resultaten moeten opleveren. Jumbo nam in juli een deel van de Emté-keten in juli over van Sligro, waaronder 79 supermarkten. Nijmegen is de eerste stad die (op 19 september) zo’n vernieuwde Emté/Jumbo zal zien openen.

 

“De aanhoudend gunstige omzetontwikkeling in dit eerste halfjaar van 2018 legt een stevig fundament onder onze ambitie om dé omnichannel foodretailer van Nederland te worden,” zegt CEO Frits van Eerd. “We zijn erg blij dat onze miljoenen klanten deze koers waarderen.”

 

Groei dankzij uitbreidingen naar België en online

Binnenkort zitten bij die “miljoenen klanten” mogelijk ook heel wat Belgen, want Jumbo zet nu echt serieuze stappen in de uitbreiding richting Zuiden. De eerste supermarktlocaties liggen vast (ook al geeft Jumbo nog geen concrete plaatsen, RetailDetail achterhaalde in december vorig jaar al dat Bree de primeur krijgt) en er is een aparte organisatie opgericht om de markt goed te leren kennen en de marktintroductie goed te laten verlopen. Vooral voor de Belgische marktleider Colruyt - net als Jumbo bekend van zijn laagsteprijsgarantie - zou dat wel eens een erg zware dobber kunnen worden.

 

Ook online loopt het overigens vlot voor de keten, die haar e-omzet met twee derde zag stijgen. De opening van een tweede distributiecentrum voor e-commerce in Raalte moet verdere online groei mogelijk maken.

 

Groei dankzij beleving: La Place en Smulweb

De tweede pijler van Jumbo, restaurantketen La Place, opende zes nieuwe vestigingen en zag zich daarvoor beloond met een omzetstijging van 30% naar 78,5 miljoen euro. Ook hier moet een verdere inzet op beleving zorgen voor nog meer groei, klinkt het in een persbericht. Daartoe werd onder meer een samenwerking met de Efteling opgestart.

 

Die inzet op (food)beleving blijkt ook door de overname van Smulweb, waarop liefhebbers recepten kunnen posten en tips voor lekker en gezond eten met elkaar kunnen delen. Met meer dan drie miljoen bezoekers per maand en twee titels van “culinaire website van het jaar” op de hoed is de site (en het bijhorende magazine Smuit) een interessante bron van data voor de keten. Die hoopt dan ook al die tips en recepten te kunnen integreren in haar website en app, en geeft aan veel te kunnen leren van de tips, behoeften en wensen die op de site gedeeld worden. De overname moet nog deze maand definitief afgerond worden.