Drie winkels limiet voor AH-franchisers

Drie winkels limiet voor AH-franchisers

Franchisers van Albert Heijn kunnen in de toekomst nog maximaal drie winkels exploiteren. De huidige groep winkeliers die boven deze limiet zit, mag de huidige winkels wel houden. Als ze een nieuwe AH willen openen of overnemen, moeten ze echter een bestaande vestiging afstoten.

Franchisers binden toch in

Albert Heijn en de franchisevereniging onderhandelen al lange tijd over een nieuwe franchise-overeenkomst. Het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam wil graag de rem zetten op de ongebreidelde groei van een aantal AH-franchisers, die soms wel over meer dan tien supermarkten beschikken. Een aantal hiervan is intussen zo rijk dat ze op de lijst van de vijfhonderd rijkste Nederlanders staan, zoals die jaarlijks door het blad Quote wordt opgesteld.

 

De beperking was lange tijd een breekpunt bij de onderhandelingen tussen franchisers en hoofdkantoor, omdat de grote franchisers weinig voelen voor grenzen aan hun groei. Tijdens recente bijeenkomsten lijkt binnen de franchisevereniging nu wel een meerderheid om akkoord te gaan met de beperking, meldt Distrifood.

 

Nog geen akkoord over compensatie online

Dat betekent echter niet dat de nieuwe overeenkomst nu in kannen en kruiken is. Zo moet er nog steeds een akkoord worden bereikt voor de compensatie van het omzetverlies door online bestellingen uit het marktgebied van franchisers. Nu AH ook nog met afhaalpunten is begonnen, is deze discussie alleen maar actueler geworden.

 

Volgens Distrifood wil AH 1,7 procent van de gederfde omzet vergoeden. "Dat is te gek voor woorden. Dat staat gelijk aan bijna niets", is het commentaar van een franchiser. Het bestuur van de franchisevereniging gaat binnenkort weer onderhandelen met de directie over de nieuwe overeenkomst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top