Drie winkels limiet voor AH-franchisers

Drie winkels limiet voor AH-franchisers

Franchisers van Albert Heijn kunnen in de toekomst nog maximaal drie winkels exploiteren. De huidige groep winkeliers die boven deze limiet zit, mag de huidige winkels wel houden. Als ze een nieuwe AH willen openen of overnemen, moeten ze echter een bestaande vestiging afstoten.

Franchisers binden toch in

Albert Heijn en de franchisevereniging onderhandelen al lange tijd over een nieuwe franchise-overeenkomst. Het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam wil graag de rem zetten op de ongebreidelde groei van een aantal AH-franchisers, die soms wel over meer dan tien supermarkten beschikken. Een aantal hiervan is intussen zo rijk dat ze op de lijst van de vijfhonderd rijkste Nederlanders staan, zoals die jaarlijks door het blad Quote wordt opgesteld.

 

De beperking was lange tijd een breekpunt bij de onderhandelingen tussen franchisers en hoofdkantoor, omdat de grote franchisers weinig voelen voor grenzen aan hun groei. Tijdens recente bijeenkomsten lijkt binnen de franchisevereniging nu wel een meerderheid om akkoord te gaan met de beperking, meldt Distrifood.

 

Nog geen akkoord over compensatie online

Dat betekent echter niet dat de nieuwe overeenkomst nu in kannen en kruiken is. Zo moet er nog steeds een akkoord worden bereikt voor de compensatie van het omzetverlies door online bestellingen uit het marktgebied van franchisers. Nu AH ook nog met afhaalpunten is begonnen, is deze discussie alleen maar actueler geworden.

 

Volgens Distrifood wil AH 1,7 procent van de gederfde omzet vergoeden. "Dat is te gek voor woorden. Dat staat gelijk aan bijna niets", is het commentaar van een franchiser. Het bestuur van de franchisevereniging gaat binnenkort weer onderhandelen met de directie over de nieuwe overeenkomst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top