Drie winkels limiet voor AH-franchisers

Drie winkels limiet voor AH-franchisers

Franchisers van Albert Heijn kunnen in de toekomst nog maximaal drie winkels exploiteren. De huidige groep winkeliers die boven deze limiet zit, mag de huidige winkels wel houden. Als ze een nieuwe AH willen openen of overnemen, moeten ze echter een bestaande vestiging afstoten.

Franchisers binden toch in

Albert Heijn en de franchisevereniging onderhandelen al lange tijd over een nieuwe franchise-overeenkomst. Het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam wil graag de rem zetten op de ongebreidelde groei van een aantal AH-franchisers, die soms wel over meer dan tien supermarkten beschikken. Een aantal hiervan is intussen zo rijk dat ze op de lijst van de vijfhonderd rijkste Nederlanders staan, zoals die jaarlijks door het blad Quote wordt opgesteld.

 

De beperking was lange tijd een breekpunt bij de onderhandelingen tussen franchisers en hoofdkantoor, omdat de grote franchisers weinig voelen voor grenzen aan hun groei. Tijdens recente bijeenkomsten lijkt binnen de franchisevereniging nu wel een meerderheid om akkoord te gaan met de beperking, meldt Distrifood.

 

Nog geen akkoord over compensatie online

Dat betekent echter niet dat de nieuwe overeenkomst nu in kannen en kruiken is. Zo moet er nog steeds een akkoord worden bereikt voor de compensatie van het omzetverlies door online bestellingen uit het marktgebied van franchisers. Nu AH ook nog met afhaalpunten is begonnen, is deze discussie alleen maar actueler geworden.

 

Volgens Distrifood wil AH 1,7 procent van de gederfde omzet vergoeden. "Dat is te gek voor woorden. Dat staat gelijk aan bijna niets", is het commentaar van een franchiser. Het bestuur van de franchisevereniging gaat binnenkort weer onderhandelen met de directie over de nieuwe overeenkomst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top