Dripl haalt 1,1 miljoen euro op

Dripl

Dripl, een Gentse start-up die verpakkingsvrije frisdrankautomaten ontwikkelt, heeft 1,1 miljoen euro kapitaal opgehaald om de verdere groei (waaronder een expansie naar Nederland) te financieren.

 

Duurzaam alternatief

Dripl werd in 2020 opgericht door Colin Deblonde en Lucas Moreau, twee studenten productontwikkeling. Ze wilden iets doen aan de enorme afvalberg die een traditionele frisdrankautomaat genereert. Aangezien frisdrank voor 80% uit water bestaat, is de frisdrankindustrie bovendien ook verantwoordelijk voor heel wat nodeloos watertransport.

 

Daarop lanceerden de studenten de Dripl-automaat, waar je een glas of drinkbus kan vullen met limonade, smaakwater of bruiswater. “We creëren onze eigen minifrisdrankfabriek. De automaat wordt aangesloten op de waterleiding en zuivert en koelt het water, om het dan te mengen met een van onze suikerarme smaken”, zegt Deblonde in De Tijd.

 

Ambitieus

Intussen staan er al een twintigtal Dripl-automaten bij bedrijven als Imec, JBC en Showpad. “We zitten bijna aan de kaap van 100.000 vermeden wegwerpverpakkingen dankzij onze 'refill points'. Binnen drie jaar willen we daar 10 miljoen van maken.” Daarvoor lonkt Dripl ook naar de rest van Europa, en in de eerste plaats naar Nederland.

 

Om die grote ambitie waar te maken, haalde de start-up zopas 1,1 miljoen euro groeikapitaal op. Bij de investeerders bevinden zich onder meer Jonas Mallisse (oprichter Too Good To Go Belgium), Stéphane Ronse (Foodbag) en het durfkapitaalfonds van PMV.