Druk op FMCG-prijzen houdt aan

Druk op FMCG-prijzen houdt aan

Tijdens het eerste kwartaal van 2016 vertoonden de prijzen van FMCG-producten in Europa de traagste stijging sinds zes jaar. Dat blijkt uit recente cijfers van Nielsen. 

 

Lagere productiekosten

De prijzen van FMCG-producten stegen in het eerste kwartaal met slechts 0,7%, de kleinste stijging sinds het eerste kwartaal van 2010 (0,5%). Het verkochte volume steeg met 0,8%. Retailers zagen hierdoor hun opbrengsten aan de kassa stijgen met 1,5%, de laagste groei sinds drie jaar (1,2% in Q2 van 2013).


De zwakke cijfers zijn het gevolg van prijsdalingen in twee van de vijf grootste Europese markten, namelijk Duitsland en Italië, verklaart Europees directeur retail insights Jean-Jacques Vandenheede. Hij wijst op verscherpte prijsconcurrentie tussen retailers onderling, en lagere productiekosten door dalende energieprijzen. 

 

In België stegen de FMCG-prijzen afgelopen kwartaal met 3,4%, de hoogste prijsstijging in vier jaar. De volumes daalden met -1,7%, wat de omzetevolutie op +1,7% bracht. In Nederland namen de prijzen voor FMCG-goederen toe met 1,3%, de volumes daalden licht met 0,6%. De kassaopbrengsten stegen daardoor met 0,7%.


De sterkste groei noteerde Turkije (+9,7%) gevolgd door Polen (+4,8%) en Hongarije (+4,6%). De sterkste dalingen waren voor Griekenland (-6,1%), Finland (-2,8%) en Duitsland (-0,4%). De cijfers lopen per land sterk uiteen. Vandenheede concludeert dat er geen sprake is van een Europese trend: “Wat FMCG betreft, gedraagt Europa zich niet als een eengemaakte markt.”