Duitse Delivery Hero naar de beurs | RetailDetail

Duitse Delivery Hero naar de beurs

Duitse Delivery Hero naar de beurs
Shutterstock

Het Duitse Delivery Hero, moederbedrijf van maaltijdbezorger Foodora, trekt naar de aandelenbeurs. Het hoopt met die beursgang ongeveer 450 miljoen euro op te halen, om de strijd met het Nederlandse Takeaway aan te gaan.

Concurrentiestrijd

Vooral in Duitsland, een bijzonder belangrijke markt voor maaltijdbezorgers, zijn Takeaway en Delivery Hero in een verwoede strijd verwikkeld. In het eerste kwartaal kreeg Takeaway in Duitsland 47% meer bestellingen te verwerken, maar de omzet van Delivery Hero ging er zelfs met 68% op vooruit.

 

Ondanks die sterke groei is er bij Delivery Hero amper sprake van winstcijfers. Enkel in Scandinavië en Turkije hield het wat geld over boven de streep. Dat het ondanks die sterke groei toch verlies lijdt, heeft te maken met de zware marketingkosten die gepaard gaan met de concurrentiestrijd die gevoerd wordt. Bij Takeaway klinkt eenzelfde geluid: dat maakt in thuismarkt Nederland wel winst, maar lijdt over heel de lijn wel nog steeds verlies.

 

Overnames

Een belangrijke aandeelhouder van Delivery Hero, dat in 2011 werd opgericht, is Rocket Internet: dat heeft momenteel 35% van de aandelen in handen. De Zuid-Afrikaanse technologie investeerder Naspers heeft een belang van ongeveer 10%.

 

Naast autonome groei probeert Delivery Hero ook stappen te zetten met overnames. Zo nam het eind vorig jaar nog Foodpanda, dat ook al deels in handen was van Rocket Internet, over. De totale omzet groeide in 2016 met 71% naar 347 miljoen euro, terwijl ook het aantal bestellingen met 52% de hoogte in schoot, naar bijna 200 miljoen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.