Duitse minister wil 'ten minste houdbaar tot‘ afschaffen | RetailDetail

Duitse minister wil 'ten minste houdbaar tot‘ afschaffen

Duitse minister wil 'ten minste houdbaar tot‘ afschaffen

Heeft de notatie 'ten minste houdbaar tot‘ stilaan haar vervaldatum bereikt? De Duitse minister van landbouw en voeding Christian Schmidt pleit alvast voor de afschaffing ervan.

Consument maakt onderscheid niet

De houdbaarheid van voedingswaren wordt op twee manieren omschreven. De eerste is 'te verbruiken voor‘, wat een uiterste datum inhoudt waarop het product nog echt veilig kan worden genuttigd. De tweede is 'ten minste houdbaar tot‘ die een minimum bewaartijd aangeeft. Het verstrijken van die datum betekent echter niet dat het product niet meer geschikt is voor consumptie, maar veel consumenten maken dat onderscheid niet.

 

De strijd tegen voedselverspilling staat ook in Duitsland op de agenda. Jaarlijks gooit elke Duitser immers gemiddeld 81,6 kilogram voedsel weg, maar al te vaak gaat het om producten die nog bruikbaar zijn en nog in hun originele verpakking zitten. De voorbije jaren probeerde de overheid de consumenten daarvan bewust te maken met tal van tips, gaande van het aankopen van kleinere hoeveelheden tot mogelijkheden om restjes aan te wenden in andere bereidingen.

 

Bewustmakingsacties leveren onvoldoende op

Veel hebben de bewustmakingsacties echter nog niet opgeleverd. Daarom stelt minister Schmidt nu voor om de notatie 'ten minste houdbaar tot‘ op te heffen. Veel fabrikanten houden hem immers bewust korter dan nodig om te vermijden dat ze met claims worden geconfronteerd van consumenten die klachten hebben over de kleur of de consistentie van een product. Zo krijgen noedels van harde tarwe een houdbaarheidstermijn van twee à drie jaar opgekleefd, terwijl ze ook nog jaren nadien zonder probleem geconsumeerd kunnen worden.

 

Schmidt stelt daarbij voor om voor een groter aantal producten te werken met een echte vervaldatum, zoals dat ook al voor bederfbare voedingswaren het geval is en die vervaldatum dan serieus te nemen. Voorts denkt de minister aan intelligente verpakkingen, waar een kleurcode op de verpakking op basis van elektronische metingenaangeeft of een product al dan niet nog te nuttigen valt.

 

Een dergelijke aanpassing zou ook afgeleide gevolgen hebben voor de distributiesector. Nu worden producten die de 'ten minste houdbaar tot‘-datum naderen vaak al met korting verkocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.