Duitse Rewe wil Luxemburg veroveren | RetailDetail

Duitse Rewe wil Luxemburg veroveren

Duitse Rewe wil Luxemburg veroveren
Shutterstock

De Duitse supermarktketen Rewe heeft zijn blik gericht op het Groothertogdom Luxemburg. Eerder dit jaar opende het er al een winkel in Echternach en daar zullen er snel nog enkele bij komen. Dat is onder andere slecht nieuws voor Ahold Delhaize.

Interessante en bijzondere markt

De vestiging van de formule Hundertmark in Echternach kende dan ook een bijzonder positieve start in april van dit jaar: klanten gaven er gemiddeld twee keer zoveel uit als in vergelijkbare winkels in Duitsland. Dat is geen toeval, want retailers worden al langer naar Luxemburg getrokken door de hogere consumentenuitgaven. Om zeker te zijn dat de Luxemburgse klant zich thuis voelde in de nieuwe winkel komt ongeveer een kwart van het assortiment uit Luxemburg.

 

De komst van Rewe naar Luxemburg betekent nog meer concurrentie op een markt waar al heel wat spelers een graantje proberen mee te pikken. De markt wordt er al lang gedomineerd door de lokale speler Cactus, maar ook Louis Delhaize, Auchan, Ahold Delhaize, Aldi, Lidl, Colruyt en Carrefour zijn allemaal aanwezig in Luxemburg. Vooral Auchan en Ahold Delhaize zetten de laatste jaren fors in op expansie in het Groothertogdom.

 

Naast de hogere consumentenuitgaven is Luxemburg ook omwille van zijn bevolking een bijzondere markt. Ongeveer 50 procent beschikt er over een buitenlands paspoort en er werken ook heel wat mensen in het land die van net over de grens komen. Dat geeft retailers de mogelijkheid om met een uitgebreid aanbod eenvoudiger de strijd aan te gaan met discounters, dan in andere landen het geval is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.