Duitse supermarkt haalt buitenlandse producten uit protest uit de rekken | RetailDetail

Duitse supermarkt haalt buitenlandse producten uit protest uit de rekken

Duitse supermarkt haalt buitenlandse producten uit protest uit de rekken
Shutterstock

Een filiaal van de Duitse supermarktketen Edeka in Hamburg heeft alle producten die niet in Duitsland geproduceerd zijn uit de winkelkrekken gehaald. Het doet dat als statement tegen racisme.

Veel reacties op sociale media

Het gevolg is dat de supermarkt nu bijzonder veel lege rekken vertoont. Daar werden vervolgens antiracisme slogans opgehangen, zoals “Zo leeg is een rek zonder vreemdelingen” en “We zullen armer zijn zonder diversiteit”.

 

“Edeka staat voor verscheidenheid en diversiteit”, legt een woordvoerder van de supermarktketen uit. “In onze winkels verkopen we heel wat producten die in verschillende regio’s van Duitsland gemaakt worden. Maar alleen samen met producten van andere landen kunnen we die unieke verscheidenheid bekomen die onze klanten zo waarderen. We zijn blij dat onze campagne zoveel positieve reacties oplevert.”

 

De actie was vooral op sociale media een groot succes, waar foto’s van de vrijwel lege winkel gretig werden gedeeld. Sommige consumenten vullen het voorbeeld van de lege rekken echter op een ander manier in en zeggen dat het nog maar eens duidelijk maakt dat supermarkten meer moeite moeten doen om meer lokale producten te verkopen. Na een dag werden al rekken in ieder geval weer gewoon gevuld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.