Duitsland onderzoekt prijsafspraken aardappelen | RetailDetail

Duitsland onderzoekt prijsafspraken aardappelen

Duitsland onderzoekt prijsafspraken aardappelen

De Duitse overheid onderzoekt of er jarenlang prijsafspraken werden gemaakt op de markt van aardappelen en uien. Het Bundeskartellamt heeft bij negen ondernemingen huiszoekingen laten uitvoeren. Tegen zeker nog vijf andere bedrijven lopen eveneens procedures. De schade voor de consument kan in de honderden miljoenen euro lopen.

Miljardenfraude op kap van boeren en consumenten?

De overheidsdienst vermoedt dat een centrale figuur bij grote bestellingen van winkelketens de grootste leveranciers van aardappelen en uien voor de retailmarkt afbelde om een richtprijs af te spreken, waarvan slechts beperkt kon worden afgeweken. In 80 tot 90 procent van de gevallen zou dat systeem gewerkt hebben. Volgens Duitse persberichten konden de handelaars hun winstmarges daardoor vertienvoudigen.

 

Volgens de krant Süddeutschen Zeitung kunnen de bedrijven in tien jaar meer dan 100 miljoen euro extra hebben verdiend aan hun werkwijze. Concurrent Bild Zeitung spreekt zelfs van een oplichting van 1 miljard euro in tien jaar. De praktijk zou zich overigens niet hebben beperkt tot consumptieklare aardappelen en uien, maar ook voor plantaardappelen. Op die manier zouden ook de boeren getild zijn.

 

Toch zijn er ook waarnemers die twijfelen. De prijzen voor aardappelen in de Duitse winkels situeren zich meestal in het onderste of middelste deel van het Europese spectrum. Duitsers zijn met 60 kg per persoon per jaar behoorlijke aardappeleters.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.