Duitsland onderzoekt prijsafspraken aardappelen

Duitsland onderzoekt prijsafspraken aardappelen

De Duitse overheid onderzoekt of er jarenlang prijsafspraken werden gemaakt op de markt van aardappelen en uien. Het Bundeskartellamt heeft bij negen ondernemingen huiszoekingen laten uitvoeren. Tegen zeker nog vijf andere bedrijven lopen eveneens procedures. De schade voor de consument kan in de honderden miljoenen euro lopen.

Miljardenfraude op kap van boeren en consumenten?

De overheidsdienst vermoedt dat een centrale figuur bij grote bestellingen van winkelketens de grootste leveranciers van aardappelen en uien voor de retailmarkt afbelde om een richtprijs af te spreken, waarvan slechts beperkt kon worden afgeweken. In 80 tot 90 procent van de gevallen zou dat systeem gewerkt hebben. Volgens Duitse persberichten konden de handelaars hun winstmarges daardoor vertienvoudigen.

 

Volgens de krant Süddeutschen Zeitung kunnen de bedrijven in tien jaar meer dan 100 miljoen euro extra hebben verdiend aan hun werkwijze. Concurrent Bild Zeitung spreekt zelfs van een oplichting van 1 miljard euro in tien jaar. De praktijk zou zich overigens niet hebben beperkt tot consumptieklare aardappelen en uien, maar ook voor plantaardappelen. Op die manier zouden ook de boeren getild zijn.

 

Toch zijn er ook waarnemers die twijfelen. De prijzen voor aardappelen in de Duitse winkels situeren zich meestal in het onderste of middelste deel van het Europese spectrum. Duitsers zijn met 60 kg per persoon per jaar behoorlijke aardappeleters.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top