Duitsland onderzoekt prijsafspraken aardappelen

Duitsland onderzoekt prijsafspraken aardappelen

De Duitse overheid onderzoekt of er jarenlang prijsafspraken werden gemaakt op de markt van aardappelen en uien. Het Bundeskartellamt heeft bij negen ondernemingen huiszoekingen laten uitvoeren. Tegen zeker nog vijf andere bedrijven lopen eveneens procedures. De schade voor de consument kan in de honderden miljoenen euro lopen.

Miljardenfraude op kap van boeren en consumenten?

De overheidsdienst vermoedt dat een centrale figuur bij grote bestellingen van winkelketens de grootste leveranciers van aardappelen en uien voor de retailmarkt afbelde om een richtprijs af te spreken, waarvan slechts beperkt kon worden afgeweken. In 80 tot 90 procent van de gevallen zou dat systeem gewerkt hebben. Volgens Duitse persberichten konden de handelaars hun winstmarges daardoor vertienvoudigen.

 

Volgens de krant Süddeutschen Zeitung kunnen de bedrijven in tien jaar meer dan 100 miljoen euro extra hebben verdiend aan hun werkwijze. Concurrent Bild Zeitung spreekt zelfs van een oplichting van 1 miljard euro in tien jaar. De praktijk zou zich overigens niet hebben beperkt tot consumptieklare aardappelen en uien, maar ook voor plantaardappelen. Op die manier zouden ook de boeren getild zijn.

 

Toch zijn er ook waarnemers die twijfelen. De prijzen voor aardappelen in de Duitse winkels situeren zich meestal in het onderste of middelste deel van het Europese spectrum. Duitsers zijn met 60 kg per persoon per jaar behoorlijke aardappeleters.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top