Duitsland overweegt btw-verhoging voor snoep en frisdrank | RetailDetail

Duitsland overweegt btw-verhoging voor snoep en frisdrank

Duitsland overweegt btw-verhoging voor snoep en frisdrank

Om verandering te brengen in het dramatische obesitascijfer in Duitsland - één op de twee Duitsers lijdt aan overgewicht - overweegt Berlijn het lagere btw-tarief op snoep op te trekken naar het normale tarief van 19%.

Dubbele mentaliteitswijziging via portemonnee

Met die maatregel wil de Bundestag de strijd aanbinden met zwaarlijvigheid: consumenten zullen (hopelijk) minder snoep en frisdrank kopen, producenten zullen (hopelijk) het suikergehalte in hun voedingsproducten verlagen. "Als ik het via de portemonnee speel, kan ik iets veranderen", zegt Elvira Dobrinski-Weiss van de socialistische SPD. "Persoonlijk pleit ik zelfs voor een reclameverbod voor zoetigheden, naar Scandinavisch model." Maar zover zal het wellicht niet komen.

 

Toch zijn er twijfels over de effectiviteit van zo'n btw-verhoging: eerder hebben Hongarije en Denemarken al geprobeerd om via een zogeheten vettaks de vetconsumptie van de bevolking te beperken. "Het werd twee keer een mislukking", zegt Georg Wittich van de Hogeschool Niederrhein. Volgens de professor moet de overheid veel meer inzetten op preventie en bewustmaking.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.