Duitsland overweegt btw-verhoging voor snoep en frisdrank | RetailDetail

Duitsland overweegt btw-verhoging voor snoep en frisdrank

Duitsland overweegt btw-verhoging voor snoep en frisdrank

Om verandering te brengen in het dramatische obesitascijfer in Duitsland - één op de twee Duitsers lijdt aan overgewicht - overweegt Berlijn het lagere btw-tarief op snoep op te trekken naar het normale tarief van 19%.

Dubbele mentaliteitswijziging via portemonnee

Met die maatregel wil de Bundestag de strijd aanbinden met zwaarlijvigheid: consumenten zullen (hopelijk) minder snoep en frisdrank kopen, producenten zullen (hopelijk) het suikergehalte in hun voedingsproducten verlagen. "Als ik het via de portemonnee speel, kan ik iets veranderen", zegt Elvira Dobrinski-Weiss van de socialistische SPD. "Persoonlijk pleit ik zelfs voor een reclameverbod voor zoetigheden, naar Scandinavisch model." Maar zover zal het wellicht niet komen.

 

Toch zijn er twijfels over de effectiviteit van zo'n btw-verhoging: eerder hebben Hongarije en Denemarken al geprobeerd om via een zogeheten vettaks de vetconsumptie van de bevolking te beperken. "Het werd twee keer een mislukking", zegt Georg Wittich van de Hogeschool Niederrhein. Volgens de professor moet de overheid veel meer inzetten op preventie en bewustmaking.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.