Duizend nieuwe Europese Subways in 2014 | RetailDetail

Duizend nieuwe Europese Subways in 2014

Duizend nieuwe Europese Subways in 2014

Broodjes- en slaatjesketen Subway wil volgend jaar 800 tot 1.000 nieuwe winkels openen in Europa. De focus ligt daarbij op het Verenigd Koninkrijk, maar ook in Nederland wil Subway een versnelling hoger schakelen. In België daarentegen blijft de opstart moeilijk.

Kaap van de 5.000 ronden in 2014

In Europa, waar de keten is blijven groeien tijdens de moeilijke economische periode, telt Subway vandaag 4.018 vestigingen. Eind 2014 moeten er dat dus een duizendtal meer zijn. Het belangrijkste speerpunt blijft daarbij het Verenigd Koninkrijk: nu heeft de keten er al ruim 1.500 vestigingen en tegen 2015 moeten dat er 2.000 zijn.

 

De groei kan ook nog versnellen in Nederland, Finland en Zweden en tegen het einde van dit jaar wil het bedrijf ook in Letland, Litouwen, Georgië en Oekraïne van start gaan. De Europese expansie is een onderdeel van het doel om tegen 2017 wereldwijd 50.000 Subway-vestigingen te hebben. Momenteel zijn er zowat 40.000, zo'n 5.000 meer dan McDonald's.

 

In België gaat het dan weer niet zo vlot, geeft de keten toe: die markt is moeilijk te betreden voor internationale restaurantketens, omdat het een kleine markt is die gedomineerd wordt door zelfstandigen. "Het blijft moeilijk om de eerste winstgevende franchises op te zetten die de ontwikkeling op gang trekken", weet de keten.

 

Shop-in-shops bij Britse Spar

In Groot-Brittannië opende de broodjesketen onlangs shop-in-shops bij supermarktketen Spar, die worden gerund door zelfstandige franchisers (en staan dus los van de Spar-uitbating). De eerste drie vestigingen zijn al open en nog voor het eind van het jaar zouden er nog zes moeten volgen.

 

Volgens Subway groeit de vraag naar dergelijke shop-in-shop constructies sterk, niet alleen vanuit supermarkten maar ook - zoals in Nederland - vanuit tankstations.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

19/02/2018

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Back to top