Duizend nieuwe Europese Subways in 2014

Duizend nieuwe Europese Subways in 2014

Broodjes- en slaatjesketen Subway wil volgend jaar 800 tot 1.000 nieuwe winkels openen in Europa. De focus ligt daarbij op het Verenigd Koninkrijk, maar ook in Nederland wil Subway een versnelling hoger schakelen. In België daarentegen blijft de opstart moeilijk.

Kaap van de 5.000 ronden in 2014

In Europa, waar de keten is blijven groeien tijdens de moeilijke economische periode, telt Subway vandaag 4.018 vestigingen. Eind 2014 moeten er dat dus een duizendtal meer zijn. Het belangrijkste speerpunt blijft daarbij het Verenigd Koninkrijk: nu heeft de keten er al ruim 1.500 vestigingen en tegen 2015 moeten dat er 2.000 zijn.

 

De groei kan ook nog versnellen in Nederland, Finland en Zweden en tegen het einde van dit jaar wil het bedrijf ook in Letland, Litouwen, Georgië en Oekraïne van start gaan. De Europese expansie is een onderdeel van het doel om tegen 2017 wereldwijd 50.000 Subway-vestigingen te hebben. Momenteel zijn er zowat 40.000, zo'n 5.000 meer dan McDonald's.

 

In België gaat het dan weer niet zo vlot, geeft de keten toe: die markt is moeilijk te betreden voor internationale restaurantketens, omdat het een kleine markt is die gedomineerd wordt door zelfstandigen. "Het blijft moeilijk om de eerste winstgevende franchises op te zetten die de ontwikkeling op gang trekken", weet de keten.

 

Shop-in-shops bij Britse Spar

In Groot-Brittannië opende de broodjesketen onlangs shop-in-shops bij supermarktketen Spar, die worden gerund door zelfstandige franchisers (en staan dus los van de Spar-uitbating). De eerste drie vestigingen zijn al open en nog voor het eind van het jaar zouden er nog zes moeten volgen.

 

Volgens Subway groeit de vraag naar dergelijke shop-in-shop constructies sterk, niet alleen vanuit supermarkten maar ook - zoals in Nederland - vanuit tankstations.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top