Duizend nieuwe Europese Subways in 2014 | RetailDetail

Duizend nieuwe Europese Subways in 2014

Duizend nieuwe Europese Subways in 2014

Broodjes- en slaatjesketen Subway wil volgend jaar 800 tot 1.000 nieuwe winkels openen in Europa. De focus ligt daarbij op het Verenigd Koninkrijk, maar ook in Nederland wil Subway een versnelling hoger schakelen. In België daarentegen blijft de opstart moeilijk.

Kaap van de 5.000 ronden in 2014

In Europa, waar de keten is blijven groeien tijdens de moeilijke economische periode, telt Subway vandaag 4.018 vestigingen. Eind 2014 moeten er dat dus een duizendtal meer zijn. Het belangrijkste speerpunt blijft daarbij het Verenigd Koninkrijk: nu heeft de keten er al ruim 1.500 vestigingen en tegen 2015 moeten dat er 2.000 zijn.

 

De groei kan ook nog versnellen in Nederland, Finland en Zweden en tegen het einde van dit jaar wil het bedrijf ook in Letland, Litouwen, Georgië en Oekraïne van start gaan. De Europese expansie is een onderdeel van het doel om tegen 2017 wereldwijd 50.000 Subway-vestigingen te hebben. Momenteel zijn er zowat 40.000, zo'n 5.000 meer dan McDonald's.

 

In België gaat het dan weer niet zo vlot, geeft de keten toe: die markt is moeilijk te betreden voor internationale restaurantketens, omdat het een kleine markt is die gedomineerd wordt door zelfstandigen. "Het blijft moeilijk om de eerste winstgevende franchises op te zetten die de ontwikkeling op gang trekken", weet de keten.

 

Shop-in-shops bij Britse Spar

In Groot-Brittannië opende de broodjesketen onlangs shop-in-shops bij supermarktketen Spar, die worden gerund door zelfstandige franchisers (en staan dus los van de Spar-uitbating). De eerste drie vestigingen zijn al open en nog voor het eind van het jaar zouden er nog zes moeten volgen.

 

Volgens Subway groeit de vraag naar dergelijke shop-in-shop constructies sterk, niet alleen vanuit supermarkten maar ook - zoals in Nederland - vanuit tankstations.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.