Dunkin' Donuts laat de donuts vallen

Dunkin' communicatie in vernieuwde winkel, Massachusets

Dunkin' Donuts heet vanaf nu gewoon Dunkin': de (voormalige) donutketen schrapt het ronde gebak uit haar naam om zich een ruimer imago aan te meten.

 

Koffie en thee in plaats van donuts

Het woord Donuts verdwijnt vanaf januari uit alle communicatie: van het logo tot de verpakkingen rept de Amerikaanse keten die bekend staat om het geglazuurde gebak alleen over nog Dunkin’. Aangezien dranken, en dan vooral koffie, in de Verenigde Staten al goed zijn voor 60% van de verkoop, wil de keten zich omturnen tot een bedrijf met een focus op dranken. Het voegt steeds meer koffies en theesoorten toe, net zoals ander eten om mee te nemen. Donuts blijven uiteraard ook nog wel gewoon te koop.

 

Nu consumenten steeds meer bezig zijn met hun gezondheid, krijgen fastfood en gesuikerde of vettige voeding een slechte reputatie. Ook bij frisdrankproducenten zoals Coca-Cola vallen de verkoopcijfers terug, waardoor de colamaker op zoek gaat naar nieuwe, gezondere alternatieven. Dunkin’ wil zo vooral de klemtoon leggen op het vlugge gedeelte van fastfood en minder op de ongezonde connotatie: om een snellere service te leveren, worden in nieuwe winkels onder meer digitale kiosken, een uitgebreidere Grab&Go-afdeling en een voorsteekrij, voor wie op voorhand via de app heeft besteld, toegevoegd.

 

In twee verkooppunten hangt de nieuwe naam al boven de gevel. Het bedrijf wil als Dunkin’ ook verder groeien: het plant in de Verenigde Staten duizend nieuwe winkels te openen voor het einde van 2020.