Dure dollar drukt op omzet Pepsi | RetailDetail

Dure dollar drukt op omzet Pepsi

Dure dollar drukt op omzet Pepsi

PepsiCo, de Amerikaanse producent van frisdrank (Pepsi), chips (Lays) en ontbijtgranen (Quaker) had het voorbije kwartaal behoorlijk last van de duurdere dollar: ondanks de meerverkoop ging de totale omzet er toch op achteruit.

 

18,6 miljard dollar omzet

In het vierde kwartaal ging de omzet van PepsiCo zo’n 7% lager dan een jaar eerder, om af te klokken op 18,6 miljard dollar of omgerekend zo’n 16,4 miljard euro. Die daling komt bijna hoofdzakelijk op rekening van de dure dollar, want exclusief wisselkoerseffecten en overnames steeg de omzet op autonome basis met 4%.

 

Ondanks de omzetdaling steeg de operationele winst met 10% naar 2,2 miljard dollar (ca. 1,94 miljard euro) en nam de nettowinst zelfs met bijna een derde toe tot 1,72 miljard dollar (of 1,52 miljard euro) dankzij een pensioen- en belastingmeevaller in de laatste maanden van 2015. Daar stonden wel reorganisatiekosten en afschrijvingen tegenover.

 

Over heel 2015 bekeken, daalde de omzet met 5% naar 63,1 miljard dollar (55,70 miljard euro), ondanks een autonome groei met 5%. Topvrouw Indra Nooyi was tevreden ondanks de moeilijke marktomstandigheden en rekent ook voor 2016 op een gestage autonome groei.

 

De PepsiCo Group is het tweede grootste voedingsmiddelenconcern ter wereld met 274.000 medewerkers en activiteiten in 200 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.