Dure voeding duwt consument over de grens | RetailDetail

Dure voeding duwt consument over de grens

Dure voeding duwt consument over de grens
Shutterstock.com

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

 

Negatieve groei

De omzet van de Belgische voedingsindustrie groeide in 2017 met 5,1% tot 52,6 miljard euro, een mooi resultaat dat te danken is aan de export, die in 2017 met 7,5% steeg tot 26,7 miljard. Terwijl de wereld valt voor onze voeding en dranken, lijken we echter zelf steeds minder geneigd om Belgische producten te kopen. In 2017 kende de sector een negatieve groei van 2,2% op de binnenlandse markt. Dat het volume voor het tweede jaar op rij daalt, is een onrustwekkende trend volgens Fevia, de federatie van de voedingsindustrie.

 

De hoofdreden voor deze negatieve evolutie ligt in de opeenstapeling van taksen, heffingen en andere bijdragen die voeding en dranken in België duurder maken dan in de buurlanden. De voedingsindustrie blijft geconfronteerd met een loonkostenhandicap van 16,4% in 2018 en hoge meerkosten op haar elektriciteitsfactuur.

 

Grensaankopen

Volgens de nieuwste Eurostat-cijfers liggen de prijzen voor alcoholische dranken gemiddeld 13% lager in Frankrijk, voor niet-alcoholische dranken is dat 12%. Brood is zelfs 18% goedkoper in Nederland en voor vis en zuivelproducten zijn Belgische consumenten goedkoper af in zowel Frankrijk, Duitsland als Nederland. Enkel groenten en fruit zijn in eigen land goedkoper.

 

Het gevolg is dat de Belgische consument zijn aankopen meer en meer over de grens gaat doen. Na de dubbele verhoging van de gezondheidstaks zijn de grensaankopen van niet-alcoholische dranken met 8,8% gestegen tegenover 2016 en zelfs met 22% tegenover 2015. De opkomst van e-commerce zal die trend nog verder vergroten, klinkt het. Fevia vraagt de overheid dan ook om fiscale experimenten te stoppen, geen statiegeld in te voeren, de loonkostenhandicap weg te werken en de elektriciteitsfactuur voor energie-intensieve bedrijven te verlichten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.