Duurdere grondstoffen wegen op marges Unilever

Shutterstock.com

Unilever presteerde het voorbije halfjaar boven verwachting. Toch maakt het bedrijf zich zorgen, omdat de prijzen van grondstoffen stijgen en de marges onder druk komen.

 

Prijsverhogingen onafwendbaar

Het Britse concern boekte in de eerste jaarhelft een omzet van 25,8 miljard euro. Zonder rekening te houden met overnames, desinvesteringen of wisselkoersschommelingen gaat het om een stijging van 5,4%. Unilever zag niet alleen de verkoop toenemen (+4%), maar verhoogde tevens de prijzen met 1,6%, schrijft De Tijd.

 

Intussen speelt de grondstoffeninflatie de FMCG-reus steeds meer parten. Vooral ruwe aardolie en sojaolie zijn de voorbije maanden fors duurder geworden. Mede daardoor daalde de operationele marge op jaarbasis van 19,8% naar 18,8%. Topman Alan Jope verwacht dat die marge de rest van het jaar stabiel zal blijven. Daarmee moet hij terugkomen op een eerdere belofte, waarin hij stelde dat de winstmarge zou toenemen.

 

Volgens financieel directeur Graeme Pitkethly zit er voor het concern niks anders op dan de prijzen verder te verhogen. Het volgt daarmee het voorbeeld van concurrent Procter & Gamble, dat zijn prijzen voor luiers en hygiëneproducten met 5% optrok.

 

Unilever heeft de afsplitsing van zijn theedivisie bijna voltooid. De verwachting is dat de hele operatie in de herfst wordt afgerond. Lipton haalt het gros van zijn omzet uit zwarte thee, maar de populariteit ervan in Europa en de Verenigde Staten neemt af ten voordele van koffie, water en andere theevarianten.