Duurdere melk drukt op winst Danone

Duurdere melk drukt op winst Danone

Zuivelproducent Danone verwacht dat zijn winst dit jaar traag zal groeien, vanwege hogere melkprijzen. Daarnaast wil het bedrijf tegen 2020 ook nog eens een miljard euro minder kosten maken.

Overname WhiteWave Foods

Danone verwacht dat de winst per aandeel dit jaar met 5% zal stijgen: dat is de traagste groei in drie jaar en de helft minder goed dan de +9,3% waarvan eerder sprake was. De nettowinst steeg in 2016 wel met 35% naar 1,7 miljard euro. Danone heeft vooral te maken met moeilijke marktomstandigheden in West-Europa en mindere prestaties van het merk Activia. Daardoor zakte de omzet in 2016 met meer dan 2% naar 22 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er wel nog een groei van 2,9%, maar dat was de kleinste stijging sinds 1997.

 

Mogelijk past Danone zijn vooruitzichten wel nog aan wanneer de aankoop van WhiteWave Foods is afgerond. Het Franse bedrijf legt net geen tien miljard euro neer voor de Amerikaanse producent van sojamelk en hoopt die overname in het eerste kwartaal van 2017 volledig af te ronden. Met de overname van WhiteWave Foods doet Danone alvast een tegenzet tegen de stijgende melkprijzen en wordt het meteen ook wereldwijd marktleider in die sector.

 

Daarnaast komt Danone ook nog op de proppen met een kostenbesparend programma. Dat moet tegen het einde van het decennium een miljard euro opleveren. Danone gaat onder andere minder uitgeven aan marketing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

 Markthal Rotterdam valt opnieuw in de prijzen

24/05/2017

De Markthal Rotterdam valt opnieuw in de prijzen: nu is ze in Las Vegas uitgeroepen tot beste winkelcentrum ter wereld. Toch is het niet louter jubel in Rotterdam, want ondernemers kampen met tegenvallende resultaten.

Jumbo opent nieuw concept Foodmarkt City by Jumbo

24/05/2017

In Groningen is gisteren de eerste Foodmarkt City by Jumbo geopend, waar de ideeën van Jumbo en restaurantketen La Place voor het eerst worden samengebracht. In de supermarkt zijn dan ook heel wat maaltijdoplossingen te vinden.

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Foot Locker kent kleine omzetstijging bij start van boekjaar

23/05/2017

Schoenenketen Foot Locker heeft in het eerste kwartaal van 2017 een kleine omzetstijging gekend van 0,7%, naar 2 miljard dollar (1,8 miljard euro). De nettowinst daalde wel ten opzichte van een jaar eerder, van 191 naar 180 miljoen dollar (160 miljoen euro).

Discount zet de toon in private label

23/05/2017

De 'emancipatie' van discountformules, in gang gezet door Lidl, heeft ook gevolgen voor de evolutie in private labelproducten. Van prijsbreker tot onderscheidend element in een formule die sterk leunt op eigen of fancy merken.

Rechtszaak Max Verstappen tegen Picnic afgewezen

22/05/2017

De rechtbank heeft een rechtszaak van F1-piloot Max Verstappen tegen online supermarkt Picnic afgewezen. Het management van de autocoureur had een schadevergoeding gevraagd vanwege een reclamefilmpje met een lookalike van Verstappen.

Back to top