Duurdere melk drukt op winst Danone

Duurdere melk drukt op winst Danone

Zuivelproducent Danone verwacht dat zijn winst dit jaar traag zal groeien, vanwege hogere melkprijzen. Daarnaast wil het bedrijf tegen 2020 ook nog eens een miljard euro minder kosten maken.

Overname WhiteWave Foods

Danone verwacht dat de winst per aandeel dit jaar met 5% zal stijgen: dat is de traagste groei in drie jaar en de helft minder goed dan de +9,3% waarvan eerder sprake was. De nettowinst steeg in 2016 wel met 35% naar 1,7 miljard euro. Danone heeft vooral te maken met moeilijke marktomstandigheden in West-Europa en mindere prestaties van het merk Activia. Daardoor zakte de omzet in 2016 met meer dan 2% naar 22 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er wel nog een groei van 2,9%, maar dat was de kleinste stijging sinds 1997.

 

Mogelijk past Danone zijn vooruitzichten wel nog aan wanneer de aankoop van WhiteWave Foods is afgerond. Het Franse bedrijf legt net geen tien miljard euro neer voor de Amerikaanse producent van sojamelk en hoopt die overname in het eerste kwartaal van 2017 volledig af te ronden. Met de overname van WhiteWave Foods doet Danone alvast een tegenzet tegen de stijgende melkprijzen en wordt het meteen ook wereldwijd marktleider in die sector.

 

Daarnaast komt Danone ook nog op de proppen met een kostenbesparend programma. Dat moet tegen het einde van het decennium een miljard euro opleveren. Danone gaat onder andere minder uitgeven aan marketing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Back to top