Duurdere melk drukt op winst Danone

Duurdere melk drukt op winst Danone

Zuivelproducent Danone verwacht dat zijn winst dit jaar traag zal groeien, vanwege hogere melkprijzen. Daarnaast wil het bedrijf tegen 2020 ook nog eens een miljard euro minder kosten maken.

Overname WhiteWave Foods

Danone verwacht dat de winst per aandeel dit jaar met 5% zal stijgen: dat is de traagste groei in drie jaar en de helft minder goed dan de +9,3% waarvan eerder sprake was. De nettowinst steeg in 2016 wel met 35% naar 1,7 miljard euro. Danone heeft vooral te maken met moeilijke marktomstandigheden in West-Europa en mindere prestaties van het merk Activia. Daardoor zakte de omzet in 2016 met meer dan 2% naar 22 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er wel nog een groei van 2,9%, maar dat was de kleinste stijging sinds 1997.

 

Mogelijk past Danone zijn vooruitzichten wel nog aan wanneer de aankoop van WhiteWave Foods is afgerond. Het Franse bedrijf legt net geen tien miljard euro neer voor de Amerikaanse producent van sojamelk en hoopt die overname in het eerste kwartaal van 2017 volledig af te ronden. Met de overname van WhiteWave Foods doet Danone alvast een tegenzet tegen de stijgende melkprijzen en wordt het meteen ook wereldwijd marktleider in die sector.

 

Daarnaast komt Danone ook nog op de proppen met een kostenbesparend programma. Dat moet tegen het einde van het decennium een miljard euro opleveren. Danone gaat onder andere minder uitgeven aan marketing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zooplus groeit met meer dan kwart in 2016

24/03/2017

De omzet van dierenwebwinkel Zooplus is in 2016 met 28% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Daarnaast heeft Zooplus de ambitie om in 2017 de grens van een miljard euro omzet te doorbreken, tegen 2020 moet dat zelfs twee miljard zijn.

Sterke groei voor modemerk Ted Baker

24/03/2017

Het Britse modemerk Ted Baker heeft mooie resultaten gehaald in het boekjaar 2016. Zowel de omzet als de winst maakten een mooie sprong voorwaarts. De grootste groei voor het merk was te vinden in Noord-Amerika.

Nog geen beslissing over toekomst Albert Heijn België

23/03/2017

Ahold Delhaize heeft nog geen definitieve beslissing genomen over de toekomst van het winkelmerk Albert Heijn in België. Uitsluitsel komt er pas in de eerste helft van 2019.

Ahold Delhaize verkoopt nu ook winkels aan Carrefour

23/03/2017

Carrefour Belgium neemt drie winkels en één te realiseren winkelproject over van Ahold Delhaize. Ze zullen als Market worden heropend. De Albert Heijn van Boortmeerbeek wordt overgenomen door een zelfstandige ondernemer. 

Zwitsers nemen Pelican Rouge over

23/03/2017

De Zwitserse koffiegroep Selecta neemt zijn Antwerps-Nederlandse concurrent Pelican Rouge over. Hoeveel de Zwitsers betalen voor de groep die tegenwoordig in Dordrecht huist, is niet bekendgemaakt.

Enorme interesse voor herstart Dunkin’ Donuts

23/03/2017

Donutketen Dunkin’ Donuts maakt vandaag een herstart in Nederland met een eerste nieuwe vestiging aan de Nieuwendijk in hartje Amsterdam. Voor de opening stonden tientallen mensen urenlang aan te schuiven.

Back to top