Duurdere melk drukt op winst Danone

Duurdere melk drukt op winst Danone

Zuivelproducent Danone verwacht dat zijn winst dit jaar traag zal groeien, vanwege hogere melkprijzen. Daarnaast wil het bedrijf tegen 2020 ook nog eens een miljard euro minder kosten maken.

Overname WhiteWave Foods

Danone verwacht dat de winst per aandeel dit jaar met 5% zal stijgen: dat is de traagste groei in drie jaar en de helft minder goed dan de +9,3% waarvan eerder sprake was. De nettowinst steeg in 2016 wel met 35% naar 1,7 miljard euro. Danone heeft vooral te maken met moeilijke marktomstandigheden in West-Europa en mindere prestaties van het merk Activia. Daardoor zakte de omzet in 2016 met meer dan 2% naar 22 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er wel nog een groei van 2,9%, maar dat was de kleinste stijging sinds 1997.

 

Mogelijk past Danone zijn vooruitzichten wel nog aan wanneer de aankoop van WhiteWave Foods is afgerond. Het Franse bedrijf legt net geen tien miljard euro neer voor de Amerikaanse producent van sojamelk en hoopt die overname in het eerste kwartaal van 2017 volledig af te ronden. Met de overname van WhiteWave Foods doet Danone alvast een tegenzet tegen de stijgende melkprijzen en wordt het meteen ook wereldwijd marktleider in die sector.

 

Daarnaast komt Danone ook nog op de proppen met een kostenbesparend programma. Dat moet tegen het einde van het decennium een miljard euro opleveren. Danone gaat onder andere minder uitgeven aan marketing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Lidl Nederland wil meer vrouwen in leidinggevende posities

17/10/2017

Lidl Nederland heeft het charter ‘Talent naar de Top’ ondertekend, dat streeft naar meer vrouwen in leidinggevende functies. Het doel is om binnen drie jaar minstens 30% van die functies met vrouwen in te vullen.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Back to top