Duurdere melk drukt op winst Danone

Duurdere melk drukt op winst Danone

Zuivelproducent Danone verwacht dat zijn winst dit jaar traag zal groeien, vanwege hogere melkprijzen. Daarnaast wil het bedrijf tegen 2020 ook nog eens een miljard euro minder kosten maken.

Overname WhiteWave Foods

Danone verwacht dat de winst per aandeel dit jaar met 5% zal stijgen: dat is de traagste groei in drie jaar en de helft minder goed dan de +9,3% waarvan eerder sprake was. De nettowinst steeg in 2016 wel met 35% naar 1,7 miljard euro. Danone heeft vooral te maken met moeilijke marktomstandigheden in West-Europa en mindere prestaties van het merk Activia. Daardoor zakte de omzet in 2016 met meer dan 2% naar 22 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er wel nog een groei van 2,9%, maar dat was de kleinste stijging sinds 1997.

 

Mogelijk past Danone zijn vooruitzichten wel nog aan wanneer de aankoop van WhiteWave Foods is afgerond. Het Franse bedrijf legt net geen tien miljard euro neer voor de Amerikaanse producent van sojamelk en hoopt die overname in het eerste kwartaal van 2017 volledig af te ronden. Met de overname van WhiteWave Foods doet Danone alvast een tegenzet tegen de stijgende melkprijzen en wordt het meteen ook wereldwijd marktleider in die sector.

 

Daarnaast komt Danone ook nog op de proppen met een kostenbesparend programma. Dat moet tegen het einde van het decennium een miljard euro opleveren. Danone gaat onder andere minder uitgeven aan marketing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Jumbo zet in op gezonde medewerkers

24/02/2017

Jumbo zet dit jaar in op gezonde medewerkers: zij kunnen een check-up laten doen om inzicht te krijgen in hun conditie, gezondheid en vitaliteit. De medewerkers in de distributiecentra konden vorig jaar al hun gezondheid laten checken.

 Plus opent distributiecentrum voor online bestellingen

24/02/2017

Plus opent naar verwachting volgend jaar een nieuw centraal distributiecentrum voor online bestelde boodschappen, op een voorlopig nog onbekende locatie.

Tientallen vestigingen Albert Heijn krijgen koffiecafé of restaurant

23/02/2017

Albert Heijn gaat de komende maanden in tientallen supermarkten een koffiecafé of een restaurant openen. De vestiging op het Gelderlandplein in Amsterdam krijgt alvast de primeur: daar opent vrijdag een Deli Kitchen en een Bakery Café.

Tesla opnieuw in de rode cijfers

23/02/2017

De Amerikaanse constructeur van elektrische auto’s Tesla heeft zijn vierde kwartaal afgesloten met een nettoverlies van 121 miljoen dollar (115 miljoen euro). In het derde kwartaal was er nog een winst van 21,9 miljoen dollar (20 miljoen euro).

Esprit maakt weer winst in eerste helft boekjaar

22/02/2017

Modeketen Esprit heeft in de eerste helft van het boekjaar 2016/17 opnieuw winst gemaakt, na fors verlies een jaar eerder. De positieve cijfers zijn te danken aan het sluiten van onrendabele winkels en het beperken van het aantal kortingen.

Analyse: Financiële logica bepaalt koers FMCG

21/02/2017

Het afspringen van een deal met Kraft Heinz betekent slechts uitstel van executie voor Unilever. Uiteindelijk gaat het eerder om geld dan om de consument in de FMCG-sector, niemand ontsnapt aan de focus op kosten en marges.

Back to top