Duurzaam voedsel wint aan populariteit

Duurzaam voedsel wint aan populariteit

In 2014 hebben consumenten meer dier- en milieuvriendelijk voedsel gekocht dan een jaar eerder: het marktaandeel daarvan is ondertussen al opgelopen tot 7%, ten opzichte van 6% een jaar eerder.

Daling bij vis

Dat blijkt uit de cijfers van de Monitor Duurzaam Voedsel 2014. In 2014 is er voor 18% meer duurzaam voedsel gekocht dan een jaar geleden, vooral dankzij koffie en thee (+52%), eieren (+40%) en dranken (+35%). Bij vlees bleef de verkoop status quo en bij vis was er zelfs sprake van een daling van 4%. Duurzame vis heeft wel nog steeds een marktaandeel van 21%. In totaal zou er voor 1,13 miljard euro zijn uitgegeven aan duurzame voeding.

 

"Dat duurzaam voedsel de toekomst heeft blijkt wel uit de forse groeicijfers. Mensen zijn steeds meer bereid geld uit te geven aan een duurzaam en eerlijk product. Dat is goed nieuws voor het milieu en dierenwelzijn. Maar zeker ook voor alle voedselproducenten die willen verduurzamen", zegt staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken.

Tags: