Duurzame quinoa is voedsel voor de toekomst volgens Colruyt | RetailDetail

Duurzame quinoa is voedsel voor de toekomst volgens Colruyt

Duurzame quinoa is voedsel voor de toekomst volgens Colruyt
Foto: Isabel Corthier, Solid

Colruyt gaat in samenwerking met verschillende partners op zoek naar manieren om de groeiende wereldbevolking op een duurzame manier te voeden. Het eerste resultaat, een nieuwe quinoamengeling uit Peru, ligt nu in de rekken.

 

Duurzame voedselketens

“Hoe kunnen we de groeiende wereldbevolking op een duurzame en gezonde manier voeden?” Op die vraag zoeken Colruyt Group, de provincie Vlaams-Brabant, Rikolto (Vredeseilanden), KU Leuven en hogeschool UCLL antwoorden in het project ‘Gezocht: Voedsel voor de Toekomst’. Eén van de mogelijke oplossingen is het opzetten van duurzame voedselketens in het zuiden. Het eerste concrete resultaat ligt vanaf deze maand in de rekken bij Colruyt, OKay, Bio-Planet en Spar Colruyt Group: ‘Boni Selection Bio quinoa tricolore’.

 

Deze mengeling van witte, rode en zwarte quinoa wordt geteeld door 182 lokale boeren uit de Peruviaanse regio Ayacucho. De commerciële en sociale organisatie Solid Food Perú koopt de quinoa van de boeren voor een correcte prijs (hoger dan de gemiddelde marktwaarde) en controleert of de kwaliteitseisen nageleefd worden. De organisatie zorgt daarna voor de logistiek, verwerking en verpakking. Ze verkoopt de quinoa door aan Colruyt Group, die zich engageert om het eerste jaar 34 ton quinoa af te nemen. De samenwerking betekent bijkomende inkomsten en een vaste afzetmarkt in België voor de boeren in Ayacucho.

 

Lage milieu-impact

Quinoa is een voedzaam gewas dat een belangrijke rol kan spelen om de groeiende wereldbevolking op duurzame wijze te blijven voeden. Voor de productie is er vijf keer minder water nodig dan voor rijst en voor tarwe, maar het graan bevat wel alle essentiële aminozuren, klinkt het. Het eiwitgehalte is bovendien hoger dan dat van granen, daarnaast is quinoa vezelrijk. Het gewas heeft weinig last van ziekte en kan heel goed tegen vorst, droogte en een zoute bodem. Je kan het dus in veel regio’s kweken.

 

Na deze eerste praktijktest volgen mogelijk nog projecten met zeewier uit Indonesië en peulvruchten uit Tanzania. De eerste contacten zijn beloftevol. Ook deze gewassen zijn voedzaam, hebben een lage milieu-impact en bieden nieuwe kansen aan de boeren die ze produceren. Zo hebben die voedingsproducten een mooie kans om toekomstbestendig te zijn.

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.