Duvel Moortgat slachtoffer corona na recordjaar

Flesje bier van het merk Duvel
Foto: monticello / Shutterstock.com

Brouwerijgroep Duvel Moortgat heeft er in 2019 weer een recordjaar op zitten, met een omzet die voor het eerst de 500 miljoen euro haalt. De coronacrisis zal dit jaar echter voor een daling van 10 tot 20% zorgen.

 

Verenigde Staten koploper

2019 gaf reden tot juichen bij Duvel Moortgat: de omzet rondde voor het eerst de kaap van een half miljard euro – ze klokte af op 501 miljoen – en er werd een recordvolume van 2,2 miljoen hectoliter bier gebrouwen. Een jaar eerder bedroeg de omzet en het volume nog zowat een tiende minder. Het EBITDA kwam uit op 146 miljoen euro, goed voor een nettoresultaat van 66 miljoen euro.

 

De Verenigde Staten zijn ondertussen de belangrijkste markt voor de familieonderneming: 0,9 miljoen hectoliter bier is voor die markt bestemd, ten opzichte van een half miljoen voor thuisland België. De Verenigde Staten zorgen ook voor een groot deel van de groei, zegt CEO Michel Moortgat tegenover De Tijd, met name dankzij de Californische brouwerij Firestone Walker. In China tekende Duvel Moortgat vooral dankzij Vedett een mooie omzetgroei van 45% op en in Frankrijk deed de groep er 10% bij, dankzij La Chouffe.

 

“Alles hangt af van horeca”

De coronacrisis verstoort het feestje echter brutaal: wereldwijde zakten de volumes in april met een derde, zegt Moortgat. Meer dan 40% van de omzet komt immers uit de horeca, terwijl zeker in het begin van de lockdown ook de thuisconsumptie daalde. De topman verwacht dat in 2020 de omzet met 10 tot 20% zal terugvallen. Het EBITDA zal naar verwachting nog meer dalen, al durft de Brouwer geen al te concrete prognoses uit te spreken. "Alles hangt af van de mate waarin de horeca herneemt", klinkt het.

 

Moortgat benadrukt wel dat de bierproducent "een sterk en gezond bedrijf" blijft, dat ook al extra kredietlijnen aanboorde om cashproblemen te vermijden en ook betalingsfaciliteiten voorziet voor zijn horecaklanten. De brouwerijgroep probeert ook te diversifiëren met niet-alcoholische dranken, zoals het kombucha-merk Jarr, dat Duvel Moortgat in 2018 overnam.