Duvel Moortgat wil brouwerij van Tripel Karmeliet inlijven

Duvel Moortgat wil brouwerij van Tripel Karmeliet inlijven

Duvel Moortgat wil brouwerij van Tripel Karmeliet inlijven

Brouwerij Duvel Moortgat heeft interesse in een mogelijke overname van Bosteels, bekend van bieren als Karmeliet, Kwak en Deus. Ze moet mogelijk wel afrekenen met concurrentie van Heineken.

Interessante markt voor Heineken

Momenteel is het nog niet duidelijk hoever de gesprekken met Heineken of Duvel Moortgat al gevorderd zijn, maar verschillende bronnen hebben alvast de interesse aan De Tijd bevestigd.

 

Voor Heineken zou een overname van Bosteels alvast een extra stap zijn in de markt van de Belgische speciaalbieren, waar het momenteel slechts één merk heeft met Affligem. Dat was in de eerste helft van 2016 wel één van sterkst groeiende merken bij de Nederlandse groep, wat toont dat er nog heel wat potentieel is binnen die markt voor Heineken.

 

Diversifiëring

Voor Duvel Moortgat zou de overname van Bosteels dan weer een verdere diversifiëring van het aanbod betekenen. Zo kocht het eerder al Brasserie d’Achouffe, De Koninck en Vedett, alsook een aantal brouwerijen in de Verenigde Staten en Nederland. Dankzij dat groter aanbod heeft het ook de buitenlandse markt weten te veroveren. 60 procent van het bier dat onder de paraplu van Moortgat wordt gebrouwen, wordt buiten de Belgische landsgrenzen gedronken.

 

Als er een overname van Bosteels komt, dan betekent dat wel dat opnieuw een middelgrote Belgische brouwerij zijn onafhankelijkheid afstaat aan een grotere speler. In mei kreeg het Nederlandse Bavaria zo al de brouwerij Palm in handen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.