Dwingt AH kortingseis gewoon af?

Dwingt AH kortingseis gewoon af?

De zaak rond de eis van Albert Heijn voor een korting van 2 procent is nog steeds niet uit de wereld. Volgens sommige fabrikanten dwingt AH de korting gewoon af. Andere leveranciers, en Albert Heijn zelf, zeggen echter van niets te weten.

AH 'nog harder en arroganter'

Een anonieme leverancier vertelt in Het Financieele Dagblad dat hij over november zonder enige vorm van communicatie twee procent minder heeft ontvangen. "Leuk, die publieke excuses voor de brief, maar achter de schermen is de houding van AH nog harder en arroganter geworden", zo wordt de fabrikant geciteerd. Een ander bedrijf zegt dat de onderhandelingen met AH muurvast zitten. Pas als het bedrijf instemt met de kortingseis, mogen de vertegenwoordigers weer op gesprek komen.

 

Albert Heijn kwam enkele maanden geleden in het nieuws omdat het via een brief eenzijdig een korting van twee procent opeiste bij leveranciers in verband met de overname van een pakket winkels van C1000 en Jumbo. Dit leidde tot publiekelijke excuses (voor de toon van de eis) van AH-topman Sander van der Laan.

 

Niets aan de hand, volgens AH

Het lijkt er volgens Het Financieele Dagblad wel op dat de korting niet breed wordt doorgevoerd. Verschillende andere fabrikanten zeggen niet gekort te zijn en niets te merken van dreigementen.

 

Ook Sander van der Laan zegt de opmerkingen niet te herkennen. "Geen van de voorbeelden die u noemt zou ik tot het beleid van Albert Heijn willen bestempelen. Ik heb gezegd dat de brief een inschattingsfout is, dat we altijd in overleg en met wederzijds goedvinden de voorwaarden vaststellen. Bij de contacten tussen onze inkopers en de leveranciers gebeurt het regelmatig dat zaken escaleren. Ik heb dan de uitdaging om af te wegen of iets gezeur is, of dat er werkelijk iets aan de hand is."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top