Dwingt AH kortingseis gewoon af?

Dwingt AH kortingseis gewoon af?

De zaak rond de eis van Albert Heijn voor een korting van 2 procent is nog steeds niet uit de wereld. Volgens sommige fabrikanten dwingt AH de korting gewoon af. Andere leveranciers, en Albert Heijn zelf, zeggen echter van niets te weten.

AH 'nog harder en arroganter'

Een anonieme leverancier vertelt in Het Financieele Dagblad dat hij over november zonder enige vorm van communicatie twee procent minder heeft ontvangen. "Leuk, die publieke excuses voor de brief, maar achter de schermen is de houding van AH nog harder en arroganter geworden", zo wordt de fabrikant geciteerd. Een ander bedrijf zegt dat de onderhandelingen met AH muurvast zitten. Pas als het bedrijf instemt met de kortingseis, mogen de vertegenwoordigers weer op gesprek komen.

 

Albert Heijn kwam enkele maanden geleden in het nieuws omdat het via een brief eenzijdig een korting van twee procent opeiste bij leveranciers in verband met de overname van een pakket winkels van C1000 en Jumbo. Dit leidde tot publiekelijke excuses (voor de toon van de eis) van AH-topman Sander van der Laan.

 

Niets aan de hand, volgens AH

Het lijkt er volgens Het Financieele Dagblad wel op dat de korting niet breed wordt doorgevoerd. Verschillende andere fabrikanten zeggen niet gekort te zijn en niets te merken van dreigementen.

 

Ook Sander van der Laan zegt de opmerkingen niet te herkennen. "Geen van de voorbeelden die u noemt zou ik tot het beleid van Albert Heijn willen bestempelen. Ik heb gezegd dat de brief een inschattingsfout is, dat we altijd in overleg en met wederzijds goedvinden de voorwaarden vaststellen. Bij de contacten tussen onze inkopers en de leveranciers gebeurt het regelmatig dat zaken escaleren. Ik heb dan de uitdaging om af te wegen of iets gezeur is, of dat er werkelijk iets aan de hand is."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top