Dwingt AH kortingseis gewoon af? | RetailDetail

Dwingt AH kortingseis gewoon af?

Dwingt AH kortingseis gewoon af?

De zaak rond de eis van Albert Heijn voor een korting van 2 procent is nog steeds niet uit de wereld. Volgens sommige fabrikanten dwingt AH de korting gewoon af. Andere leveranciers, en Albert Heijn zelf, zeggen echter van niets te weten.

AH 'nog harder en arroganter'

Een anonieme leverancier vertelt in Het Financieele Dagblad dat hij over november zonder enige vorm van communicatie twee procent minder heeft ontvangen. "Leuk, die publieke excuses voor de brief, maar achter de schermen is de houding van AH nog harder en arroganter geworden", zo wordt de fabrikant geciteerd. Een ander bedrijf zegt dat de onderhandelingen met AH muurvast zitten. Pas als het bedrijf instemt met de kortingseis, mogen de vertegenwoordigers weer op gesprek komen.

 

Albert Heijn kwam enkele maanden geleden in het nieuws omdat het via een brief eenzijdig een korting van twee procent opeiste bij leveranciers in verband met de overname van een pakket winkels van C1000 en Jumbo. Dit leidde tot publiekelijke excuses (voor de toon van de eis) van AH-topman Sander van der Laan.

 

Niets aan de hand, volgens AH

Het lijkt er volgens Het Financieele Dagblad wel op dat de korting niet breed wordt doorgevoerd. Verschillende andere fabrikanten zeggen niet gekort te zijn en niets te merken van dreigementen.

 

Ook Sander van der Laan zegt de opmerkingen niet te herkennen. "Geen van de voorbeelden die u noemt zou ik tot het beleid van Albert Heijn willen bestempelen. Ik heb gezegd dat de brief een inschattingsfout is, dat we altijd in overleg en met wederzijds goedvinden de voorwaarden vaststellen. Bij de contacten tussen onze inkopers en de leveranciers gebeurt het regelmatig dat zaken escaleren. Ik heb dan de uitdaging om af te wegen of iets gezeur is, of dat er werkelijk iets aan de hand is."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.