Eataly wil graag naar Nederland komen | RetailDetail

Eataly wil graag naar Nederland komen

Eataly wil graag naar Nederland komen

Oprichter Oscar Farinetti van het Italiaanse Eataly heeft te kennen gegeven een filiaal te willen openen in Nederland. Hij is daarvoor wel nog op zoek naar de juiste partners.

"Lekker, schoon en juist"

Eataly is een Italiaanse keten van warenhuizen met restaurant waar de focus ligt op alles wat te maken heeft met de Italiaanse keuken. Van de 27 vestigingen wereldwijd zijn er 13 in Japan, één in New York en ook op twee cruiseschepen. Die variëren van een groot warenhuis tot een kleine boetiek, maar verkopen allemaal enkel de beste Italiaanse voeding.

 

"Het moet lekker zijn, schoon en juist. En dan bedoel ik lekker, niet slecht voor het milieu en eerlijk voor iedereen in de keten, van boer en pastamaker tot aan Eataly zelf", zegt oprichter Oscar Farinetti aan Het Financieele Dagblad. Dit jaar komen er nog filialen bij in Moskou en Sao Paolo en ook Nederland staat op het verlanglijstje. "Ik kan er alleen nog niet de juiste partners vinden", aldus Farinetti.

 

Pretpark in 2016

Farinetti heeft als doel de Italiaanse eetcultuur helemaal terug tot leven te weken. Niet enkel in de rest van de wereld, maar ook in thuisland Italië. "Eataly stimuleert mensen tijd te nemen voor het eten, zo de kwaliteit te waarderen, behouden en uit te bouwen. Het is een concept waar je kunt eten en waar je ook alle ingrediënten koopt om thuis te koken. Dat moeten we absoluut zo houden."

 

Om ook de jeugd mee te krijgen – Italië heeft het hoogste percentage obesitaskinderen van Europa – moet in 2016 een pretpark van Eataly openen in Bologna. "Met graanproductie en pastafabriekje, olijvenbomen, een olijfpers, alle dieren van de boerderij. We verwachten jaarlijks 3 miljoen kinderen en 4 tot 6 miljoen buitenlanders."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.