Eataly wil graag naar Nederland komen | RetailDetail

Eataly wil graag naar Nederland komen

Eataly wil graag naar Nederland komen

Oprichter Oscar Farinetti van het Italiaanse Eataly heeft te kennen gegeven een filiaal te willen openen in Nederland. Hij is daarvoor wel nog op zoek naar de juiste partners.

"Lekker, schoon en juist"

Eataly is een Italiaanse keten van warenhuizen met restaurant waar de focus ligt op alles wat te maken heeft met de Italiaanse keuken. Van de 27 vestigingen wereldwijd zijn er 13 in Japan, één in New York en ook op twee cruiseschepen. Die variëren van een groot warenhuis tot een kleine boetiek, maar verkopen allemaal enkel de beste Italiaanse voeding.

 

"Het moet lekker zijn, schoon en juist. En dan bedoel ik lekker, niet slecht voor het milieu en eerlijk voor iedereen in de keten, van boer en pastamaker tot aan Eataly zelf", zegt oprichter Oscar Farinetti aan Het Financieele Dagblad. Dit jaar komen er nog filialen bij in Moskou en Sao Paolo en ook Nederland staat op het verlanglijstje. "Ik kan er alleen nog niet de juiste partners vinden", aldus Farinetti.

 

Pretpark in 2016

Farinetti heeft als doel de Italiaanse eetcultuur helemaal terug tot leven te weken. Niet enkel in de rest van de wereld, maar ook in thuisland Italië. "Eataly stimuleert mensen tijd te nemen voor het eten, zo de kwaliteit te waarderen, behouden en uit te bouwen. Het is een concept waar je kunt eten en waar je ook alle ingrediënten koopt om thuis te koken. Dat moeten we absoluut zo houden."

 

Om ook de jeugd mee te krijgen – Italië heeft het hoogste percentage obesitaskinderen van Europa – moet in 2016 een pretpark van Eataly openen in Bologna. "Met graanproductie en pastafabriekje, olijvenbomen, een olijfpers, alle dieren van de boerderij. We verwachten jaarlijks 3 miljoen kinderen en 4 tot 6 miljoen buitenlanders."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.