Economische crisis bereikt ook supermarkten | RetailDetail

Economische crisis bereikt ook supermarkten

Economische crisis bereikt ook supermarkten

De economische crisis lijkt met jaren van vertraging nu ook toe te slaan in de Nederlandse supermarkten. Waar in het begin van het jaar de omzetten nog stevig groeiden, zijn de verkopen in november voor het eerst in de min terecht gekomen.

Verschuiving uitgaven voldoet niet meer

Supermarkten profiteerden de afgelopen jaren vooral van het feit dat consumenten het zuiniger aan gingen doen: uitgaven verschoven van de horeca, de foodservice en de speciaalzaken naar de goedkopere supermarkt. In maart en april van dit jaar noteerde de supermarktbranche nog een gezonde groei van 4,2 procent. In november was er volgens GfK echter sprake van een afname met 0,6 procent.

 

Nederlandse consumenten gaven in november 3,17 miljard euro uit in de supermarkt, tegen 3,19 miljard in dezelfde periode vorig jaar. Opmerkelijk genoeg gaven consumenten per bezoek aan de supermarkt nog 0,8 procent meer uit. Omdat het aantal bezoeken aan de supermarkt echter met 1,4 procent daalde, schoot de branche in het rood.

 

De daling komt niet helemaal onverwacht: in oktober was de groei van de omzet nog maar 0,2 procent, nadat deze in september nog op 1,3 procent zat. Eerder was al duidelijk dat marktleider Albert Heijn moeite heeft de topomzetten van de afgelopen jaren te evenaren. Als veruit de grootste partij hebben ontwikkelingen bij Albert Heijn een grote invloed op de branchecijfers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.