Economische crisis bereikt ook supermarkten | RetailDetail

Economische crisis bereikt ook supermarkten

Economische crisis bereikt ook supermarkten

De economische crisis lijkt met jaren van vertraging nu ook toe te slaan in de Nederlandse supermarkten. Waar in het begin van het jaar de omzetten nog stevig groeiden, zijn de verkopen in november voor het eerst in de min terecht gekomen.

Verschuiving uitgaven voldoet niet meer

Supermarkten profiteerden de afgelopen jaren vooral van het feit dat consumenten het zuiniger aan gingen doen: uitgaven verschoven van de horeca, de foodservice en de speciaalzaken naar de goedkopere supermarkt. In maart en april van dit jaar noteerde de supermarktbranche nog een gezonde groei van 4,2 procent. In november was er volgens GfK echter sprake van een afname met 0,6 procent.

 

Nederlandse consumenten gaven in november 3,17 miljard euro uit in de supermarkt, tegen 3,19 miljard in dezelfde periode vorig jaar. Opmerkelijk genoeg gaven consumenten per bezoek aan de supermarkt nog 0,8 procent meer uit. Omdat het aantal bezoeken aan de supermarkt echter met 1,4 procent daalde, schoot de branche in het rood.

 

De daling komt niet helemaal onverwacht: in oktober was de groei van de omzet nog maar 0,2 procent, nadat deze in september nog op 1,3 procent zat. Eerder was al duidelijk dat marktleider Albert Heijn moeite heeft de topomzetten van de afgelopen jaren te evenaren. Als veruit de grootste partij hebben ontwikkelingen bij Albert Heijn een grote invloed op de branchecijfers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.