Edeka biedt 1 miljard voor C1000 | RetailDetail

Edeka biedt 1 miljard voor C1000

Edeka biedt 1 miljard voor C1000

Edeka heeft een substantieel bod van zo’n 1 miljard euro uitgebracht op C1000. Dat meldt LebensmittelZeitung. Als deze koop doorgaat, is dit een grote steen in de Nederlandse retailvijver.

Desgevraagd willen zowel C1000 als Edeka niets bevestigen, maar ook niets ontkennen. “Er is nu geen sprake van een overname door Edeka”, reageert C1000-woordvoerster Jacolien van Wezep, die verder geen commentaar geeft op de vraag of er een officieel bod is uitgebracht. Ook haar Duitse collega houdt de kaarten tegen de borst. “In principe leveren wij geen commentaar op elke suggestie op welke mogelijke toekomstige projecten dan ook”, verklaart Michaela Fischer-Zernin namens Edeka. 

'Een zeer serieuze kandidaat’

De Duitse marktleider heeft dit najaar nog gemeld op zoek te zijn naar verdere groei. LebensmittelZeitung stelt dat Edeka ook heeft gezegd dat buitenlandse expansie tot de mogelijkheden behoort. 

 

Ondanks het officiële standpunt van ‘bevestigen noch ontkennen’ willen insiders binnen C1000 tegen RetailDetail bevestigen dat Edeka “een zeer serieuze kandidaat” is. En dat ben je alleen als je een substantieel bod doet, en strategisch een goede match bent voor de Amersfoortse ondernemersorganisatie.

Ondernemersbolwerk

Een goede match is Edeka alvast zeker. Edeka vertegenwoordigt in Duitsland een detailhandelsomzet van ruim 39 miljard euro (tien keer de omzet van C1000). Dit realiseert Edeka via 6300 winkels, waarvan er 4500 door zelfstandig ondernemers worden uitgebaat. Netto discountwinkels vertegenwoordigen een detailhandelsomzet van 10,4 miljard euro, de zelfstandige detailhandel is goed voor een omzet van 18,4 miljard euro.

 

Als Edeka erin slaagt C1000 over te nemen onstaat het sterke ondernemersbolwerk waar veel Nederlandse zelfstandige ondernemers altijd van hebben gedroomd. Zij hebben dit echter niet op eigen kracht kunnen realiseren, maar hebben zo te zien een sterke buitenlandse partij nodig die weet hoe het is om met ondernemers om te gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.