Edeka biedt 1 miljard voor C1000

Edeka biedt 1 miljard voor C1000

Edeka heeft een substantieel bod van zo’n 1 miljard euro uitgebracht op C1000. Dat meldt LebensmittelZeitung. Als deze koop doorgaat, is dit een grote steen in de Nederlandse retailvijver.

Desgevraagd willen zowel C1000 als Edeka niets bevestigen, maar ook niets ontkennen. “Er is nu geen sprake van een overname door Edeka”, reageert C1000-woordvoerster Jacolien van Wezep, die verder geen commentaar geeft op de vraag of er een officieel bod is uitgebracht. Ook haar Duitse collega houdt de kaarten tegen de borst. “In principe leveren wij geen commentaar op elke suggestie op welke mogelijke toekomstige projecten dan ook”, verklaart Michaela Fischer-Zernin namens Edeka. 

'Een zeer serieuze kandidaat’

De Duitse marktleider heeft dit najaar nog gemeld op zoek te zijn naar verdere groei. LebensmittelZeitung stelt dat Edeka ook heeft gezegd dat buitenlandse expansie tot de mogelijkheden behoort. 

 

Ondanks het officiële standpunt van ‘bevestigen noch ontkennen’ willen insiders binnen C1000 tegen RetailDetail bevestigen dat Edeka “een zeer serieuze kandidaat” is. En dat ben je alleen als je een substantieel bod doet, en strategisch een goede match bent voor de Amersfoortse ondernemersorganisatie.

Ondernemersbolwerk

Een goede match is Edeka alvast zeker. Edeka vertegenwoordigt in Duitsland een detailhandelsomzet van ruim 39 miljard euro (tien keer de omzet van C1000). Dit realiseert Edeka via 6300 winkels, waarvan er 4500 door zelfstandig ondernemers worden uitgebaat. Netto discountwinkels vertegenwoordigen een detailhandelsomzet van 10,4 miljard euro, de zelfstandige detailhandel is goed voor een omzet van 18,4 miljard euro.

 

Als Edeka erin slaagt C1000 over te nemen onstaat het sterke ondernemersbolwerk waar veel Nederlandse zelfstandige ondernemers altijd van hebben gedroomd. Zij hebben dit echter niet op eigen kracht kunnen realiseren, maar hebben zo te zien een sterke buitenlandse partij nodig die weet hoe het is om met ondernemers om te gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top