Edeka biedt 1 miljard voor C1000 | RetailDetail

Edeka biedt 1 miljard voor C1000

Edeka biedt 1 miljard voor C1000

Edeka heeft een substantieel bod van zo’n 1 miljard euro uitgebracht op C1000. Dat meldt LebensmittelZeitung. Als deze koop doorgaat, is dit een grote steen in de Nederlandse retailvijver.

Desgevraagd willen zowel C1000 als Edeka niets bevestigen, maar ook niets ontkennen. “Er is nu geen sprake van een overname door Edeka”, reageert C1000-woordvoerster Jacolien van Wezep, die verder geen commentaar geeft op de vraag of er een officieel bod is uitgebracht. Ook haar Duitse collega houdt de kaarten tegen de borst. “In principe leveren wij geen commentaar op elke suggestie op welke mogelijke toekomstige projecten dan ook”, verklaart Michaela Fischer-Zernin namens Edeka. 

'Een zeer serieuze kandidaat’

De Duitse marktleider heeft dit najaar nog gemeld op zoek te zijn naar verdere groei. LebensmittelZeitung stelt dat Edeka ook heeft gezegd dat buitenlandse expansie tot de mogelijkheden behoort. 

 

Ondanks het officiële standpunt van ‘bevestigen noch ontkennen’ willen insiders binnen C1000 tegen RetailDetail bevestigen dat Edeka “een zeer serieuze kandidaat” is. En dat ben je alleen als je een substantieel bod doet, en strategisch een goede match bent voor de Amersfoortse ondernemersorganisatie.

Ondernemersbolwerk

Een goede match is Edeka alvast zeker. Edeka vertegenwoordigt in Duitsland een detailhandelsomzet van ruim 39 miljard euro (tien keer de omzet van C1000). Dit realiseert Edeka via 6300 winkels, waarvan er 4500 door zelfstandig ondernemers worden uitgebaat. Netto discountwinkels vertegenwoordigen een detailhandelsomzet van 10,4 miljard euro, de zelfstandige detailhandel is goed voor een omzet van 18,4 miljard euro.

 

Als Edeka erin slaagt C1000 over te nemen onstaat het sterke ondernemersbolwerk waar veel Nederlandse zelfstandige ondernemers altijd van hebben gedroomd. Zij hebben dit echter niet op eigen kracht kunnen realiseren, maar hebben zo te zien een sterke buitenlandse partij nodig die weet hoe het is om met ondernemers om te gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.