Edeka biedt 1 miljard voor C1000

Edeka biedt 1 miljard voor C1000

Edeka heeft een substantieel bod van zo’n 1 miljard euro uitgebracht op C1000. Dat meldt LebensmittelZeitung. Als deze koop doorgaat, is dit een grote steen in de Nederlandse retailvijver.

Desgevraagd willen zowel C1000 als Edeka niets bevestigen, maar ook niets ontkennen. “Er is nu geen sprake van een overname door Edeka”, reageert C1000-woordvoerster Jacolien van Wezep, die verder geen commentaar geeft op de vraag of er een officieel bod is uitgebracht. Ook haar Duitse collega houdt de kaarten tegen de borst. “In principe leveren wij geen commentaar op elke suggestie op welke mogelijke toekomstige projecten dan ook”, verklaart Michaela Fischer-Zernin namens Edeka. 

'Een zeer serieuze kandidaat’

De Duitse marktleider heeft dit najaar nog gemeld op zoek te zijn naar verdere groei. LebensmittelZeitung stelt dat Edeka ook heeft gezegd dat buitenlandse expansie tot de mogelijkheden behoort. 

 

Ondanks het officiële standpunt van ‘bevestigen noch ontkennen’ willen insiders binnen C1000 tegen RetailDetail bevestigen dat Edeka “een zeer serieuze kandidaat” is. En dat ben je alleen als je een substantieel bod doet, en strategisch een goede match bent voor de Amersfoortse ondernemersorganisatie.

Ondernemersbolwerk

Een goede match is Edeka alvast zeker. Edeka vertegenwoordigt in Duitsland een detailhandelsomzet van ruim 39 miljard euro (tien keer de omzet van C1000). Dit realiseert Edeka via 6300 winkels, waarvan er 4500 door zelfstandig ondernemers worden uitgebaat. Netto discountwinkels vertegenwoordigen een detailhandelsomzet van 10,4 miljard euro, de zelfstandige detailhandel is goed voor een omzet van 18,4 miljard euro.

 

Als Edeka erin slaagt C1000 over te nemen onstaat het sterke ondernemersbolwerk waar veel Nederlandse zelfstandige ondernemers altijd van hebben gedroomd. Zij hebben dit echter niet op eigen kracht kunnen realiseren, maar hebben zo te zien een sterke buitenlandse partij nodig die weet hoe het is om met ondernemers om te gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Delhaize herschikt directiecomité

15/01/2018

Zopas kondigde Delhaize enkele wijzigingen aan in de samenstelling van zijn directiecomité. De retailer lanceerde ook een nieuwe campagne, met de slogan ‘Mee met ’t leven’.

Back to top