Een markt voor kweekvlees? | RetailDetail

Een markt voor kweekvlees?

Een markt voor kweekvlees?
Een gekweekte gehaktbal van Memphis Meat

De vleesproductie is niet meteen milieuvriendelijk en evenmin efficiënt. Dat moet beter kunnen, vinden wetenschappers. Als mensen dan toch niet bereid zijn om hun dagelijkse stukje vlees in te ruilen voor een groenteburger, kunnen we misschien vlees gaan kweken? 

 

Labovlees


De cijfers zijn duidelijk: voor elke rumsteak van 150 g op je bord, heeft de koe wel een kilogram veevoer verorberd en werd er bijna 2500 liter water verbruikt. Op die manier gaan we de groeiende wereldbevolking niet kunnen blijven voeden. Maar hoe dan wel? Mensen lijken immers niet bereid om over te schakelen op een 100% plantaardig voedingspatroon. 


Vlees uit het laboratorium dan maar? De productie van kweekvlees, of ‘in vitro’ vlees, zou 80% tot 90% minder broeikasgassen uitstoten, 45% minder energie verbruiken, 90% minder water en 99% minder land. En er moeten geen dieren voor sterven. 


Verschillende onderzoekers wereldwijd zijn ermee bezig. De koploper is de Nederlandse professor Mark Post, verbonden aan de universiteit van Maastricht. Hij slaagde er al in 2013 als eerste in om op basis van een stukje spierweefsel van een koe de cellen te laten vermeerderen tot een hamburger van echt vlees. 
 

De uitdaging: textuur


Die eerste artificiële hamburger kostte een slordige 250.000 euro, maar volgens Post kan de productieprijs binnen enkele jaren al dalen tot elf euro. Zijn bedrijf Mosa Meat wil ‘dierloos vlees’ gaan kweken in grote bioreactoren. Het productieproces is te vergelijken met bier brouwen of kaas maken. 


De grote uitdaging is nu om de textuur van het vlees op punt te stellen, onder meer door vetcellen toe te voegen aan de burger. Want écht lekker was die naar verluidt niet. Ook onderzoekt men of het mogelijk wordt om naast hamburgers een heuse steak te gaan kweken. 


Post gelooft sterk in het potentieel van zijn project. Hoewel vegetarische vleesvervangers al jaren op de markt zijn, blijft hun marktaandeel erg beperkt. Mensen willen nu eenmaal vlees. Maar of fabrieksvlees aan de verwachtingen zal kunnen voldoen? 

 

Kip en gehaktballen


Mosa Meat is niet de enige die zich op de ontwikkeling van laboratoriumvlees heeft geworpen. Het Amerikaanse Memphis Meat had een primeur met de eerste gekweekte gehaktbal. Het bedrijf wil ook hotdogs en hamburgers gaan kweken. 


Het Amerikaans-Israëlische SuperMeat wil kippenvlees gaan kweken en zoekt daarvoor geld via crowdfunding. Kip is na varkensvlees wereldwijd immers het populairste vleesproduct. Voorlopig draait de concurrentiestrijd niet om de consument, wel om investeerders. Wat dat betreft heeft Mark Post alweer een streepje voor: hij krijgt onder andere geld van de miljardair Sergey Brin, één van de oprichters van Google

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.