Btw voor foodtrucks gaat omhoog | RetailDetail

Een snelle snack bij de foodtruck wordt duurder

Een snelle snack bij de foodtruck wordt duurder
Shutterstock

Wie de wereld op een plastic bordje wil proeven, zal voortaan dieper in de buidel moeten tasten. Ook foodtrucks betalen vanaf nu 12% btw; de meest succesvolle krijgen bovendien een witte kassa achter de toonbank.

Foodtrucks worden dienstverleners

Steeds meer evenementen worden dezer dagen opgevrolijkt door foodtrucks in bonte kleuren en met lekkers uit alle hoeken van de wereld. Niet alleen op muziekfestivals, maar ook op vaste plekken in de stad zijn inmiddels een kleine 400 geregistreerde restaurants op wielen te vinden. Het succes is makkelijk te verklaren: de investering is gering, de vrijheid groot. Voor jonge koks en foodies is deze vorm van 'guerrilla cooking' bovendien aantrekkelijker dan koken aan huis of als traiteur, want de meeste foodtrucks betalen slechts 6% btw aan de fiscus. Daar komt nu echter verandering in.

 

Zodra een foodtruck bestek, een stoel of hoge tafel of zelfs een matje voor de truck aanbiedt, kan men voortaan spreken van dienstverstrekking en geldt er dus een btw-tarief van 12%. Dat staat te lezen in een omzendbrief van minister van Financiën Johan Van Overtveldt, die met de btw-aanpassing de ongelijkheid tussen foodtrucks en andere horeca-ondernemers wil wegwerken. “Als de klant zijn hapje ter plaatse kan nuttigen, dan is er sprake van dienstverlening,” zo redeneert Van Overtveldt.

 

Tot dusver genoten mobiele eetgelegenheden onder bepaalde voorwaarden van een voordeeltarief van 6%, een heffing die in de regel enkel van kracht is voor het leveren van goederen. Als dienstverstrekkers zullen foodtrucks met een omzet van meer dan 25.000 euro per jaar bovendien een ‘witte kassa’ moeten installeren, net zoals een kleine 20.000 andere horecazaken in België. Een wijziging die u ongetwijfeld zal merken in de prijs van een bakje lekkers deze zomer, maar de concurrentie wordt zo alvast een pak eerlijker…

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.