Eieren met gifstof uit de winkels in Nederland en België | RetailDetail

Eieren met gifstof uit de winkels in Nederland en België

Eieren met gifstof uit de winkels in Nederland en België
Shutterstock

Supermarkten in Nederland, Duitsland en België hebben toch besloten om een aantal eieren uit de winkelrekken te halen. Bij de vooral Nederlandse pluimveebedrijven waar die eieren vandaan kwamen werd de giftige stof fipronil aangetroffen.

Geen gevaar voor volksgezondheid

In Nederland was er al langer heisa rond de eieren waar mogelijk de giftige stof in te vinden was en daarom hadden verschillende supermarktketens al besloten om de eieren van die pluimveebedrijven preventief uit de rekken te halen. Ook in België werd het Nederlandse voorbeeld gevolgd. In Duitsland besloten Aldi en Lidl zelf om alle eieren tijdelijk uit de winkels te bannen. Lidl België verkoopt enkel eieren van Belgische oorsprong en lijkt niet getroffen.

 

Zowel in Nederland als in België klinkt het dat er nooit gevaar was voor de volksgezondheid en dat het slechts om een licht verhoogde concentratie van het giftige luizenbestrijdingsmiddel fipronil, die wel nog steeds onder de drempelwaarde was.

 

Colruyt spreekt van slechts een klein aandeel van de totale verkoop: "Het ging om een beperkt aantal eieren van slechts één leverancier", aldus woordvoerster Hanne Poppe. "De eieren werden op één dag in de week van 17 juli en op 2 augustus uit de rekken gehaald. In totaal ging het om 1 procent van het aantal eieren dat we normaal in een week verkopen.”

 

Bij Delhaize verdween er zelfs slechts één soort uit de winkels. Carrefour deed een preventieve test, maar haalde uiteindelijk geen enkele eiersoort uit de rekken. Bij Albert Heijn zijn in België en Nederland wel 25 van de 38 eiersoorten uit de rekken gehaald, waarbij ook rekening werd gehouden met de verpakkingsdatum

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.