Eierverkoop steeg in 2015 | RetailDetail

Eierverkoop steeg in 2015

Eierverkoop steeg in 2015

In 2015 kocht de gemiddelde Belgische consument 74 eieren voor thuisverbruik, voor een bedrag van 12,70 euro. Dat is iets meer dan in 2014: het volume steeg met bijna 1,9% en de besteding zelfs met 2,6%.

Scharrelei blijft de norm

De groei situeerde zich vooral bij de jonge alleenstaanden jonger dan 40 en de gezinnen met kinderen, zegt marktonderzoeksbureau GfK Belgium, dat in opdracht van VLAM het thuisverbruik volgt van 5.000 Belgische gezinnen. De cijfers hebben enkel betrekking op de aankoop van verse eieren in de schaal.

 

Het scharrelei blijft de standaard, met 62% marktaandeel. De iets duurdere eieren uit vrije uitloop hebben ruim een kwart van de markt in handen en zien hun aandeel stijgen, vooral dankzij de grotere beschikbaarheid van eieren uit vrije uitloop in het harddiscountkanaal. Het aandeel van bio-eitjes bedraagt 6% in volume en 10,5% in waarde en groeit licht.

 

Groei voor harddiscount

Het marktaandeel van eieren in de harddiscount groeit verder en bedraagt nu bijna 34%. De grote supermarktketens blijven het belangrijkste kanaal met 45% volumeaandeel, buurtsupermarkten (AD Delhaize, Delhaize Proxy, Okay, Spar, Carrefour Express…) zijn met een aandeel van iets meer dan 13% het derde belangrijkste aankoopkanaal voor eieren. De hoevewinkel, de openbare markt en de speciaalzaken verliezen terrein.

 

De gemiddelde eierprijs bedroeg vorig jaar 0,14 € voor scharreleieren, 0,20 € voor eieren van vrije uitloop en 0,29 € voor bio-eieren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.