Einde van statiegeldregeling bij supermarkten

Einde van statiegeldregeling bij supermarkten
Nederlandse supermarkten kunnen binnenkort hun emballageafdeling sluiten, want er komt een einde aan de statiegeldregeling op petflessen. Daarover hebben staatssecretaris Joop Atsma, de verpakkingsindustrie en de Nederlandse gemeenten een overeenkomst gesloten.

Daarmee komt een langgekoesterde wens van de Nederlandse supermarkten uit. Het innemen van flessen en het verrekenen van het statiegeld aan de kassa zijn handelingen die de winkels vooral geld kosten. In Nederland wordt plastic tegenwoordig apart opgehaald en het is voor alle partijen voordeliger om daar nu ook de frisdrankflessen aan toe te voegen. De afhandeling via de statiegeldregeling kost op dit moment 6 cent per fles, terwijl het via de andere methode maar ongeveer een cent is.

 

Bedrijven gaan op eigen kosten samen met de gemeenten een promotiecampagne opzetten over de verandering van het beleid, zodat deze niet leidt tot een toename van de hoeveelheid zwerfvuil. De regeling geldt ook voor glas. Alle Nederlandse supermarkten zijn voorstander van de afschaffing van het statiegeldregeling. Uitzondering is Aldi, dat net in alle vijfhonderd winkels nieuwe inname-apparaten van leverancier Tomra heeft geplaatst. Omdat Aldi en Lidl alleen eigen flessen innemen verdienen de harddiscounters op dit moment aan het statiegeld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van marktonderzoeker Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Lidl Nederland wil meer vrouwen in leidinggevende posities

17/10/2017

Lidl Nederland heeft het charter ‘Talent naar de Top’ ondertekent, dat streeft naar meer vrouwen in leidinggevende functies. Het doel is om binnen drie jaar minstens 30 procent van die functies met vrouwen in te vullen.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Waarom veganisme een uitdaging is voor foodretailers

12/10/2017

Zijn veganisten een groeiende doelgroep om rekening mee te houden? Moeten supermarkten veganistische winkelformules of winkelafdelingen voorzien? We zien steeds meer – voorzichtige – pogingen.

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"

12/10/2017

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan de Vegetarische Slager. Er is ook volgens de NVWA immers geen nood om de "verwarrende" naamgeving van producten aan te passen.

Back to top