Einde van statiegeldregeling bij supermarkten | RetailDetail

Einde van statiegeldregeling bij supermarkten

Einde van statiegeldregeling bij supermarkten
Nederlandse supermarkten kunnen binnenkort hun emballageafdeling sluiten, want er komt een einde aan de statiegeldregeling op petflessen. Daarover hebben staatssecretaris Joop Atsma, de verpakkingsindustrie en de Nederlandse gemeenten een overeenkomst gesloten.

Daarmee komt een langgekoesterde wens van de Nederlandse supermarkten uit. Het innemen van flessen en het verrekenen van het statiegeld aan de kassa zijn handelingen die de winkels vooral geld kosten. In Nederland wordt plastic tegenwoordig apart opgehaald en het is voor alle partijen voordeliger om daar nu ook de frisdrankflessen aan toe te voegen. De afhandeling via de statiegeldregeling kost op dit moment 6 cent per fles, terwijl het via de andere methode maar ongeveer een cent is.

 

Bedrijven gaan op eigen kosten samen met de gemeenten een promotiecampagne opzetten over de verandering van het beleid, zodat deze niet leidt tot een toename van de hoeveelheid zwerfvuil. De regeling geldt ook voor glas. Alle Nederlandse supermarkten zijn voorstander van de afschaffing van het statiegeldregeling. Uitzondering is Aldi, dat net in alle vijfhonderd winkels nieuwe inname-apparaten van leverancier Tomra heeft geplaatst. Omdat Aldi en Lidl alleen eigen flessen innemen verdienen de harddiscounters op dit moment aan het statiegeld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.