Einde van statiegeldregeling bij supermarkten | RetailDetail

Einde van statiegeldregeling bij supermarkten

Einde van statiegeldregeling bij supermarkten
Nederlandse supermarkten kunnen binnenkort hun emballageafdeling sluiten, want er komt een einde aan de statiegeldregeling op petflessen. Daarover hebben staatssecretaris Joop Atsma, de verpakkingsindustrie en de Nederlandse gemeenten een overeenkomst gesloten.

Daarmee komt een langgekoesterde wens van de Nederlandse supermarkten uit. Het innemen van flessen en het verrekenen van het statiegeld aan de kassa zijn handelingen die de winkels vooral geld kosten. In Nederland wordt plastic tegenwoordig apart opgehaald en het is voor alle partijen voordeliger om daar nu ook de frisdrankflessen aan toe te voegen. De afhandeling via de statiegeldregeling kost op dit moment 6 cent per fles, terwijl het via de andere methode maar ongeveer een cent is.

 

Bedrijven gaan op eigen kosten samen met de gemeenten een promotiecampagne opzetten over de verandering van het beleid, zodat deze niet leidt tot een toename van de hoeveelheid zwerfvuil. De regeling geldt ook voor glas. Alle Nederlandse supermarkten zijn voorstander van de afschaffing van het statiegeldregeling. Uitzondering is Aldi, dat net in alle vijfhonderd winkels nieuwe inname-apparaten van leverancier Tomra heeft geplaatst. Omdat Aldi en Lidl alleen eigen flessen innemen verdienen de harddiscounters op dit moment aan het statiegeld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

19/02/2018

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Back to top