Einde van statiegeldregeling bij supermarkten | RetailDetail

Einde van statiegeldregeling bij supermarkten

Einde van statiegeldregeling bij supermarkten
Nederlandse supermarkten kunnen binnenkort hun emballageafdeling sluiten, want er komt een einde aan de statiegeldregeling op petflessen. Daarover hebben staatssecretaris Joop Atsma, de verpakkingsindustrie en de Nederlandse gemeenten een overeenkomst gesloten.

Daarmee komt een langgekoesterde wens van de Nederlandse supermarkten uit. Het innemen van flessen en het verrekenen van het statiegeld aan de kassa zijn handelingen die de winkels vooral geld kosten. In Nederland wordt plastic tegenwoordig apart opgehaald en het is voor alle partijen voordeliger om daar nu ook de frisdrankflessen aan toe te voegen. De afhandeling via de statiegeldregeling kost op dit moment 6 cent per fles, terwijl het via de andere methode maar ongeveer een cent is.

 

Bedrijven gaan op eigen kosten samen met de gemeenten een promotiecampagne opzetten over de verandering van het beleid, zodat deze niet leidt tot een toename van de hoeveelheid zwerfvuil. De regeling geldt ook voor glas. Alle Nederlandse supermarkten zijn voorstander van de afschaffing van het statiegeldregeling. Uitzondering is Aldi, dat net in alle vijfhonderd winkels nieuwe inname-apparaten van leverancier Tomra heeft geplaatst. Omdat Aldi en Lidl alleen eigen flessen innemen verdienen de harddiscounters op dit moment aan het statiegeld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.