Eindejaarsperiode was geen feest voor Carrefour

Carrefour hypermarkt
Shutterstock.com

De hypermarkten blijven de Franse groep Carrefour parten spelen: ook in het vierde kwartaal daalde de omzet in Frankrijk, in Italië en in België. Toch zijn er ook lichtpunten: Latijns-Amerika, Polen en Roemenië redden de meubelen, de rentabiliteit verbetert en het transformatieplan ligt op koers.

 

Stakingen en prijsinvesteringen

In het cruciale vierde kwartaal van 2019 steeg de vergelijkbare omzet van Carrefour met 3,1% naar 21,7 miljard euro. Ook over het volledige jaar was er een vergelijkbare groei van 3,1%: de omzet klokte af op 80,7 miljard euro. Maar achter dat positieve cijfer schuilen tegenstrijdige trends. Op de Franse thuismarkt zakte de omzet met 2,4% in het vierde kwartaal, vooral als gevolg van zwakke prestaties van de hypermarkten (-3,4%). Stakingen deden de verkoop geen goed. Supermarken en gemakswinkels wisten wel te groeien.
 

In België ging de vergelijkbare omzet met 1,1% naar benden, naar 1,1 miljard euro in het vierde kwartaal. Over het volledige jaar bedroeg de omzet 4,2 miljard euro, een daling met 1,5%. De markt blijft moeilijk, zegt de retailer, die ook wijst op de prijsverlagingen die Carrefour doorvoerde in november. De initiatieven op het vlak van de voedseltransitie zijn wél positief, volgens het persbericht: de ontwikkeling van biologische, lokale en huismerkproducten toont goede resultaten. Zopas raakte bekend dat een nieuwe maar vertrouwde naam de retailer in België weer op het goede spoor moet zetten: het is François-Melchior de Polignac, die ook al CEO was tussen 2013 en 2017.

 

Groei voor e-commerce

Verder in Europa blijft Italië op de sukkel, met een vergelijkbare omzetdaling van 2,6% over het volledige jaar, terwijl Spanje (+0,1%) zich herpakt en de Oost-Europese landen Polen (+4,9%) en Roemenië (+3,6%) mooie groeicijfers neerzetten. Maar vooral Brazilië (+10,4%) en Argentinië (+52,3%) bezorgen de cijfers meer kleur.
 

De retailer benadrukt dat de e-commerce-omzet in voeding met meer dan 30% steeg, en dat de rentabiliteit op groepsniveau sterk verbetert. Topman Alexandre Bompard bestempelt 2019 dan ook als een belangrijke mijlpaal voor de groep: “Ons transformatieplan werpt zijn vruchten af. De talrijke initiatieven op het vlak van de voedseltransitie, e-commerce en het concurrentievermogen worden door onze klanten als positief ervaren en bevestigen de relevantie van ons omnichannelmodel.”