Eindelijk eensgezindheid rond echte camembert | RetailDetail

Eindelijk eensgezindheid rond echte camembert

Eindelijk eensgezindheid rond echte camembert
Shutterstock

Na drie maanden onderhandelingen en decennia ontevredenheid bij de kleinere boeren, is er eindelijk een akkoord gesloten over een lijst met kwaliteitseisen waar camembert voortaan moet aan voldoen.

 

AOP Camembert

In Frankrijk is er al meer dan twintig jaar discussie aan de gang over welke kaas als camembert mag bestempeld worden. In principe gaat het daarbij enkel over kaas van niet-gepasteuriseerde melk van een bepaald type koeien uit Normandië: dat is de manier waarop de kleine boeren de kaas maken en waarvoor ze het keurmerk ‘AOP Camembert’ kregen.

 

De grote producenten vonden echter al snel een achterpoortje en zetten massaal ‘Camembert fabriqué en Normandie’ op hun verpakkingen, zelfs al kwam er amper een koe uit Normandië aan te pas. Klanten zagen het verschil niet en de kleine boeren werden in de verdrukking geduwd. Ook een klacht van de kaasboeren bracht geen zoden aan de dijk. Daarom besloot de Franse consumentenorganisatie ‘Fromages de Terroir’ vorig jaar zelf naar de overheid te stappen, waarna er officieel overleg kwam tussen de verschillende partijen. Dat overleg heeft nu tot een akkoord geleid, schrijft De Standaard.

 

“Slechtste scenario”

Grote bedrijven zullen voortaan 30% van hun melk halen bij Normandische koeien en de ambachtelijke producenten gingen er mee akkoord dat ook gepasteuriseerde camembert het AOP-keurmerk mogen dragen.

 

Ondanks het akkoord is Fromages de Terroir verre van tevreden. “Dit is het slechtste scenario wat mogelijk was”, reageerde de consumentenorganisatie. “Straks zal negen op de tien AOP-camemberts een gepasteuriseerd en industrieel product zijn. Oftewel: een middelmatig lopendebandkaasje.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.