Eindelijk eensgezindheid rond echte camembert | RetailDetail

Eindelijk eensgezindheid rond echte camembert

Eindelijk eensgezindheid rond echte camembert
Shutterstock

Na drie maanden onderhandelingen en decennia ontevredenheid bij de kleinere boeren, is er eindelijk een akkoord gesloten over een lijst met kwaliteitseisen waar camembert voortaan moet aan voldoen.

 

AOP Camembert

In Frankrijk is er al meer dan twintig jaar discussie aan de gang over welke kaas als camembert mag bestempeld worden. In principe gaat het daarbij enkel over kaas van niet-gepasteuriseerde melk van een bepaald type koeien uit Normandië: dat is de manier waarop de kleine boeren de kaas maken en waarvoor ze het keurmerk ‘AOP Camembert’ kregen.

 

De grote producenten vonden echter al snel een achterpoortje en zetten massaal ‘Camembert fabriqué en Normandie’ op hun verpakkingen, zelfs al kwam er amper een koe uit Normandië aan te pas. Klanten zagen het verschil niet en de kleine boeren werden in de verdrukking geduwd. Ook een klacht van de kaasboeren bracht geen zoden aan de dijk. Daarom besloot de Franse consumentenorganisatie ‘Fromages de Terroir’ vorig jaar zelf naar de overheid te stappen, waarna er officieel overleg kwam tussen de verschillende partijen. Dat overleg heeft nu tot een akkoord geleid, schrijft De Standaard.

 

“Slechtste scenario”

Grote bedrijven zullen voortaan 30% van hun melk halen bij Normandische koeien en de ambachtelijke producenten gingen er mee akkoord dat ook gepasteuriseerde camembert het AOP-keurmerk mogen dragen.

 

Ondanks het akkoord is Fromages de Terroir verre van tevreden. “Dit is het slechtste scenario wat mogelijk was”, reageerde de consumentenorganisatie. “Straks zal negen op de tien AOP-camemberts een gepasteuriseerd en industrieel product zijn. Oftewel: een middelmatig lopendebandkaasje.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.