Eindelijk nog eens groei voor Tesco | RetailDetail

Eindelijk nog eens groei voor Tesco

Eindelijk nog eens groei voor Tesco
Shutterstock

De Britse supermarktketen Tesco heeft eindelijk nog eens positieve cijfers kunnen voorleggen op de thuismarkt. De omzetgroei van 0,9% in het voorbije boekjaar in het Verenigd Koninkrijk was de eerste in zeven jaar.

Nieuwe huismerken

De totale omzet voor het boekjaar 2016-2017, zonder de verkoop van brandstof, kwam uit op 49,9 miljard pond (59 miljard euro): een groei van 4,3% ten opzichte van een jaar eerder. Bij stabiele wisselkoersen bleef van die groei wel nog maar 1,1% over. De operationele winst ging er zelfs met 29,9% op vooruit naar 1,28 miljard pond (1,50 miljard euro).

 

Tesco wijst voor de stijgende omzetten naar de introductie van de zeven nieuwe huismerken, die een investering betekenden van ongeveer 300 miljoen pond (350 miljoen euro) en die momenteel al te vinden zijn in 64% van de winkelkarretjes van klanten. Vrijwel op alle markten was er ook op vergelijkbare basis sprake van groei. Zowel in het Verenigd Koninkrijk als in de rest van Europa ging de vergelijkbare omzet er met 0,9% op vooruit, in Azië was dat zelfs 1,8%. Enkel in Ierland was er een lichte daling van 0,1%.

 

“Staan verder dan verwacht”

Tesco wil daarnaast de kosten op middellange termijn met 1,5 miljard pond (1,75 miljard euro) terugdringen en het wist daarvan al 226 miljoen pond (270 miljoen euro) in het voorbije boekjaar te realiseren.

 

“We staan verder dan we op dit moment verwacht hadden, omdat we goed vooruitgang hebben geboekt op de zes strategische pijlers die we in oktober bekend hebben gemaakt. We zijn er van overtuigd dat we ook dit jaar verder kunnen bouwen op deze sterke prestatie, om zo vooruitgang te boeken op vlak van onze ambities op middellange termijn”, zegt CEO David Lewis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.