Eindelijk nog eens groei voor Tesco | RetailDetail

Eindelijk nog eens groei voor Tesco

Eindelijk nog eens groei voor Tesco
Shutterstock

De Britse supermarktketen Tesco heeft eindelijk nog eens positieve cijfers kunnen voorleggen op de thuismarkt. De omzetgroei van 0,9% in het voorbije boekjaar in het Verenigd Koninkrijk was de eerste in zeven jaar.

Nieuwe huismerken

De totale omzet voor het boekjaar 2016-2017, zonder de verkoop van brandstof, kwam uit op 49,9 miljard pond (59 miljard euro): een groei van 4,3% ten opzichte van een jaar eerder. Bij stabiele wisselkoersen bleef van die groei wel nog maar 1,1% over. De operationele winst ging er zelfs met 29,9% op vooruit naar 1,28 miljard pond (1,50 miljard euro).

 

Tesco wijst voor de stijgende omzetten naar de introductie van de zeven nieuwe huismerken, die een investering betekenden van ongeveer 300 miljoen pond (350 miljoen euro) en die momenteel al te vinden zijn in 64% van de winkelkarretjes van klanten. Vrijwel op alle markten was er ook op vergelijkbare basis sprake van groei. Zowel in het Verenigd Koninkrijk als in de rest van Europa ging de vergelijkbare omzet er met 0,9% op vooruit, in Azië was dat zelfs 1,8%. Enkel in Ierland was er een lichte daling van 0,1%.

 

“Staan verder dan verwacht”

Tesco wil daarnaast de kosten op middellange termijn met 1,5 miljard pond (1,75 miljard euro) terugdringen en het wist daarvan al 226 miljoen pond (270 miljoen euro) in het voorbije boekjaar te realiseren.

 

“We staan verder dan we op dit moment verwacht hadden, omdat we goed vooruitgang hebben geboekt op de zes strategische pijlers die we in oktober bekend hebben gemaakt. We zijn er van overtuigd dat we ook dit jaar verder kunnen bouwen op deze sterke prestatie, om zo vooruitgang te boeken op vlak van onze ambities op middellange termijn”, zegt CEO David Lewis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.