Ekoplaza in actie tegen Zwitsers octrooi op rode paprika | RetailDetail

Ekoplaza in actie tegen Zwitsers octrooi op rode paprika

Ekoplaza in actie tegen Zwitsers octrooi op rode paprika

Supermarktketen Ekoplaza gaat tussen 15 en 28 oktober per kilo verkochte paprika's 1 euro schenken aan Bionext, een organisatie die zich verzet tegen het verlenen van een patent op rode paprika.

"Natuur van ons allemaal"

Het Zwitserse Syngenta heeft een octrooi verkregen op de resistentie van rode paprika's tegen de witte vlieg, maar die eigenschap komt ook gewoon voor in de natuur. "Met het octrooi krijgt Syngenta de eigendomsrechten over alle paprika (en peper)zaden, -planten en -vruchten die een natuurlijke afweer hebben tegen witte vlieg. Bionext verzet zich samen met een internationale coalitie tegen dit octrooi", aldus de organisatie.

 

Ook bij Ekoplaza zijn ze van mening dat dergelijke octrooien uit den boze zijn en dus hebben ze besloten om de actie van Bionext te steunen. "Het kan niet zo zijn dat bedrijven zich natuurlijke eigenschappen in planten of dieren toe-eigenen. De natuur is van ons allemaal en dat moet zo blijven. Wij ondersteunen de strijd tegen het octrooi met 10 procent van het totale aankoopbedrag van rode paprika's in de actieweken", zegt Erik Does van Ekoplaza.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.