Ekoplaza in actie tegen Zwitsers octrooi op rode paprika | RetailDetail

Ekoplaza in actie tegen Zwitsers octrooi op rode paprika

Ekoplaza in actie tegen Zwitsers octrooi op rode paprika

Supermarktketen Ekoplaza gaat tussen 15 en 28 oktober per kilo verkochte paprika's 1 euro schenken aan Bionext, een organisatie die zich verzet tegen het verlenen van een patent op rode paprika.

"Natuur van ons allemaal"

Het Zwitserse Syngenta heeft een octrooi verkregen op de resistentie van rode paprika's tegen de witte vlieg, maar die eigenschap komt ook gewoon voor in de natuur. "Met het octrooi krijgt Syngenta de eigendomsrechten over alle paprika (en peper)zaden, -planten en -vruchten die een natuurlijke afweer hebben tegen witte vlieg. Bionext verzet zich samen met een internationale coalitie tegen dit octrooi", aldus de organisatie.

 

Ook bij Ekoplaza zijn ze van mening dat dergelijke octrooien uit den boze zijn en dus hebben ze besloten om de actie van Bionext te steunen. "Het kan niet zo zijn dat bedrijven zich natuurlijke eigenschappen in planten of dieren toe-eigenen. De natuur is van ons allemaal en dat moet zo blijven. Wij ondersteunen de strijd tegen het octrooi met 10 procent van het totale aankoopbedrag van rode paprika's in de actieweken", zegt Erik Does van Ekoplaza.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.