Ekoplaza maakt maaltijden van overschotten | RetailDetail

Ekoplaza maakt maaltijden van overschotten

Ekoplaza maakt maaltijden van overschotten

Supermarktketen Ekoplaza gaat overschotten van groenten en fruit gebruiken om maaltijden te laten maken. Een proefproject daarrond liep al in vijf filialen, maar zal nu landelijk uitgerold worden.

Minder verspilling

Ekoplaza zal groenten en fruit dat te veel is ingekocht, en omdat het te rijp is niet meer naar de winkels wordt verzonden vanuit het magazijn, door Traiteur De Oorsprong in Arnhem laten verwerken tot maaltijden, die daarna verkocht worden in de winkels.

 

"Een paprika die al licht begint te rimpelen of een tomaat die al wat rijper begint te worden, zal geen dagen meer kunnen worden aangeboden. Maar deze producten zijn nog prima om in een soep of maaltijd te verwerken", zegt projectleider Steven IJzerman van Ekoplaza.

 

De biologische supermarktketen hoopt zo de hoeveelheid voeding die wordt weggegooid omdat het niet meer verkocht kan worden in de winkels voor een stuk terug te dringen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.