Elk product langs de duurzaamheidsmeetlat | RetailDetail

Elk product langs de duurzaamheidsmeetlat

Elk product langs de duurzaamheidsmeetlat

Prinses Máxima heeft dinsdag 8 november in Den Haag het Europese hoofdkwartier van The Sustainability Consortium ceremoniëel geopend. Hiermee gaat het consortium van maatschappelijk begane retailers in Europa van start, te beginnen in Nederland.

The Sustainability Consortium (TSC) heeft als doelstelling om alle consumentenproducten tegen een uniforme duurzaamheidsmeetlat te kunnen leggen. Het initiatief is ontstaan in de VS, waar Wal-Mart enkele jaren geleden een dergelijk systeem wilde opzetten. Wal-Mart moest toen algauw erkennen dat zo’n standaard alleen maar kon worden geaccepteerd als het op onafhankelijke en wetenschappelijke basis werd opgesteld. Voor de ontwikkeling daarvan werd TSC in het leven geroepen.

Geen tijd meer verspillen

In de VS wordt TSC vanuit twee Amerikaanse Universiteiten aangestuurd. In Europa speelt de Wageningen Universiteit en Research Centre (Wageningen UR) een centrale rol. “We moeten geen tijd meer verspillen met eindeloze discussies over wat en hoe we meten als het om verduurzaming gaat”, zegt Aalt Dijkhuizen, bestuursvoorzitter van Wageningen UR. “TSC wil een gestandaardiseerde meetmethode ontwikkelen, én het wil mogelijke oplossingen aandragen, waarmee bedrijven hun producten en processen kunnen verduurzamen.”

1 caffè latte: 200 liter water

Aan de basis van het werk van TSC ligt de zogeheten ‘Life Cycle Analysis’. Dit is een analyse die inzicht geeft in de milieu-effecten van producten in alle stadia van de levensduur van het product, van de grondstoffen tot en met de afval- of recyclefase. “Als je echt de gehele keten bekijkt, blijkt bijvoorbeeld dat voor de productie van elke caffè latte in een kartonnen wegwerpbekertje liefst 200 liter water nodig is”, zegt Helen van der Hoeven namens het Wereld Natuur Fonds. “Dat kan véél efficiënter. En accepteren we dat in toiletpapier nog steeds houtvezels traceerbaar zijn die uit het tropisch regenwoud afkomstig zijn?”

Onafhankelijk van Wal-Mart

Een ngo als het Wereld Natuur Fonds is nadrukkelijk betrokken bij TSC. “Het is géén Wal-Mart activiteit”, benadrukt Bonnie Nixon, directeur van TSC wereldwijd. “TSC wil in samenwerking met bedrijven, overheden, kennisinstituten en ngo’s nieuwe ideeën en nieuwe business models creëren.”

 

“Feit is dat we de aarde aan het uitputten zijn. We betalen nog steeds niet de echte prijs die overeenkomt met de waarde van schoon water en schone lucht. Steeds meer consumenten erkennen dat en zullen niet meer accepteren dat bedrijven onverantwoordelijk met de planeet omgaan. We moeten samenwerken aan duurzame oplossingen en niet elkaar de zwarte piet toeschuiven,” aldus nog Nixon.

Ahold doet mee

Ook Ahold is lid van TSC: “Duurzaamheidsstandaarden die voor de gehele sector gelden zijn erg belangrijk in alle schakels van de keten”, zegt Kiki Stiemer, senior vice president van Ahold’s Europese inkoop. “Ahold heeft als doelstelling al onze huismerken per 2015 duurzaam te maken, maar wij hebben geen wetenschappers in dienst en geen uitgebreide r&d-afdeling."

 

De distributiegroep haalt ook aan dat het geen mensen heeft die voor alle producten een life cycle analysis kunnen uitvoeren, vandaar dat het samenwerkingsverband voor Ahold zo waardevol is. “Andere retailers en fabrikanten moeten zich hierbij aansluiten, zodat er een einde komt aan alle verschillende kwaliteitsaudits en –keurmerken,” klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.