Elk product langs de duurzaamheidsmeetlat

Elk product langs de duurzaamheidsmeetlat

Prinses Máxima heeft dinsdag 8 november in Den Haag het Europese hoofdkwartier van The Sustainability Consortium ceremoniëel geopend. Hiermee gaat het consortium van maatschappelijk begane retailers in Europa van start, te beginnen in Nederland.

The Sustainability Consortium (TSC) heeft als doelstelling om alle consumentenproducten tegen een uniforme duurzaamheidsmeetlat te kunnen leggen. Het initiatief is ontstaan in de VS, waar Wal-Mart enkele jaren geleden een dergelijk systeem wilde opzetten. Wal-Mart moest toen algauw erkennen dat zo’n standaard alleen maar kon worden geaccepteerd als het op onafhankelijke en wetenschappelijke basis werd opgesteld. Voor de ontwikkeling daarvan werd TSC in het leven geroepen.

Geen tijd meer verspillen

In de VS wordt TSC vanuit twee Amerikaanse Universiteiten aangestuurd. In Europa speelt de Wageningen Universiteit en Research Centre (Wageningen UR) een centrale rol. “We moeten geen tijd meer verspillen met eindeloze discussies over wat en hoe we meten als het om verduurzaming gaat”, zegt Aalt Dijkhuizen, bestuursvoorzitter van Wageningen UR. “TSC wil een gestandaardiseerde meetmethode ontwikkelen, én het wil mogelijke oplossingen aandragen, waarmee bedrijven hun producten en processen kunnen verduurzamen.”

1 caffè latte: 200 liter water

Aan de basis van het werk van TSC ligt de zogeheten ‘Life Cycle Analysis’. Dit is een analyse die inzicht geeft in de milieu-effecten van producten in alle stadia van de levensduur van het product, van de grondstoffen tot en met de afval- of recyclefase. “Als je echt de gehele keten bekijkt, blijkt bijvoorbeeld dat voor de productie van elke caffè latte in een kartonnen wegwerpbekertje liefst 200 liter water nodig is”, zegt Helen van der Hoeven namens het Wereld Natuur Fonds. “Dat kan véél efficiënter. En accepteren we dat in toiletpapier nog steeds houtvezels traceerbaar zijn die uit het tropisch regenwoud afkomstig zijn?”

Onafhankelijk van Wal-Mart

Een ngo als het Wereld Natuur Fonds is nadrukkelijk betrokken bij TSC. “Het is géén Wal-Mart activiteit”, benadrukt Bonnie Nixon, directeur van TSC wereldwijd. “TSC wil in samenwerking met bedrijven, overheden, kennisinstituten en ngo’s nieuwe ideeën en nieuwe business models creëren.”

 

“Feit is dat we de aarde aan het uitputten zijn. We betalen nog steeds niet de echte prijs die overeenkomt met de waarde van schoon water en schone lucht. Steeds meer consumenten erkennen dat en zullen niet meer accepteren dat bedrijven onverantwoordelijk met de planeet omgaan. We moeten samenwerken aan duurzame oplossingen en niet elkaar de zwarte piet toeschuiven,” aldus nog Nixon.

Ahold doet mee

Ook Ahold is lid van TSC: “Duurzaamheidsstandaarden die voor de gehele sector gelden zijn erg belangrijk in alle schakels van de keten”, zegt Kiki Stiemer, senior vice president van Ahold’s Europese inkoop. “Ahold heeft als doelstelling al onze huismerken per 2015 duurzaam te maken, maar wij hebben geen wetenschappers in dienst en geen uitgebreide r&d-afdeling."

 

De distributiegroep haalt ook aan dat het geen mensen heeft die voor alle producten een life cycle analysis kunnen uitvoeren, vandaar dat het samenwerkingsverband voor Ahold zo waardevol is. “Andere retailers en fabrikanten moeten zich hierbij aansluiten, zodat er een einde komt aan alle verschillende kwaliteitsaudits en –keurmerken,” klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ekoplaza test webshop voor Belgische klanten

26/06/2017

De Nederlandse supermarktketen Ekoplaza is gestart met een test rond de online verkoop aan Belgische klanten. Net als in Nederland worden de bestellingen gewoon aan huis geleverd. Fysieke vestigingen komen er nog niet in België.

Mobiele supermarkt zonder werknemers uitgetest in Shanghai

26/06/2017

In Shanghai, één van de grootste steden van China, is een proefproject gestart met een mobiele supermarkt die volledig autonoom werkt. Wheelys Moby Mart is 24 uur per dag geopend en moet makkelijk inzetbaar zijn.

Opinie: Grotere zorgen om Colruyt dan om Ahold Delhaize

23/06/2017

Zowel Ahold Delhaize als Colruyt kregen ferme klappen op de beurs: beleggers lijken het vertrouwen in supermarktaandelen helemaal kwijt. Maar de ene retailer is de andere niet: Ahold Delhaize lijkt er bovenop te komen, Colruyt heeft zorgen. 

Kassaloze supermarkt Amazon nog altijd niet open

23/06/2017

Amazon Go, de kassaloze supermarkt van het internetbedrijf, is nog steeds niet geopend voor het grote publiek. Nu verlaat bovendien ook een van de directeuren die achter de winkel Amazon. 

Danone stroomlijnt Europese organisatie

23/06/2017

Zuivelproducent Danone optimaliseert haar Europese structuur: België, Nederland, Verenigd Koninkrijk en Ierland vormen voortaan één cluster. Kris Geeraert, general manager Benelux, verlaat het bedrijf. 

Pizza Hut gaat bezorgen via Thuisbezorgd.nl

23/06/2017

Pizza Hut gaat in Nederland ook pizza’s aan huis leveren, in samenwerking met Thuisbezorgd.nl. De eerste vestiging waar klanten hun bestelde pizza’s kunnen laten leveren, is Pizza Hut Express in Utrecht.

Back to top