Emté 3.0 geopend in Dieren | RetailDetail

Emté 3.0 geopend in Dieren

Emté 3.0 geopend in Dieren

Sligro Food Group onthulde vandaag hoe het de supermarkt van de toekomst ziet. De Emté-supermarkt in Dieren is daartoe omgebouwd tot de "nieuwe formule Emté 3.0". Deze pilotwinkel kenmerkt zich door veel meer vers, een bakkerij, een slagerij en centraal in de winkel een keuken.

Speciaalzaak met prijzen van een supermarkt

De aanpassingen die Sligro heeft gedaan in de ontwikkeling van Emté 3.0 zijn naar eigen zeggen dusdanig groot, dat er in Dieren vandaag een volledig nieuwe supermarktformule van start is gegaan. Niettemin staat er nog steeds Emté op de winkelpui. Dus zonder '3.0', maar wel met een vernieuwd logo, dat strakker en eigentijdser is dan het oude geelgroene logo.


Emté 3.0 positioneert zich als 'De lekkerste supermarkt van Nederland' en doet er alles aan om beleving en inspiratie rondom goed en lekker eten te bieden. "Een supermarkt met de kwaliteit van een speciaalzaak en de prijzen van een supermarkt", staat in het persbericht. Om het prijsniveau te bewaken verlaagt Emté duizend artikelen blijvend in prijs, en zal het elke week 70 prijspromoties doen.

 

Emté 3.0 is volgens Sligro Food Group "(...) ook een supermarkt die schaalbaar is naar de omvang van alle locaties waar Emté nu gevestigd is, en die geen oppervlakten van 3000 vierkante meter of meer nodig heeft." Dit laatste is een belangrijk kenmerk, want vergelijkbare formules, zoals de Foodmarkt die Jumbo in Breda en Amsterdam exploiteert en de AH XL in Eindhoven, hebben zeker 2500 vierkante meter nodig om tot hun recht te komen. Zo niet Emté 3.0, die in Dieren de klanten voor de dagelijkse maaltijd wil inspireren op een metrage van bijna 1300 vierkante meter. Daarmee zit Emté veel meer op de gemiddelde winkelgrootte en kan de pilotwinkel bij gebleken succes snel worden uitgerold.

 

Assortiment moet verrassen en inspireren

De ingrijpende aanpassingen die Sligro bij de Emté in Dieren heeft gedaan, betreffen in eerste instantie het assortiment. Met 13.000 items is het aanbod bij Emté 3.0 ongeveer even groot als voorheen, maar de samenstelling van het assortiment is volgens Sligro helemaal veranderd. Elk artikel is kritisch beoordeeld op onderscheidend vermogen. Onvoldoende oderscheidende items, of artikelen waarvoor genoeg alternatieven bestaan, zijn gesaneerd en vervangen door "verrassende kwaliteitsproducten", stelt Sligro.

 

"Vooral het versassortiment heeft een stevige impuls gekregen in verrassing en inspiratie", want daar is het Emté 3.0 om te doen: vers krijgt de nadruk en op de winkelvloer wordt gekookt. Daarmee sluit Emté 3.0 aan op de trend die ook bij andere vernieuwde formules te zien is. In 'De Keuken van Emté' bereiden medewerkers verse salades, maaltijden en desserts. De kaasafdeling is uitgebreid met een groot aantal buitenlandse kazen, afkomstig uit het grote assortiment van de culinaire zusterformule Sligro, en ook op de vleeswarenafdeling heeft Emté een veel ruimer en diverser aanbod gekregen.

 

Emté Online volgt later

Emté 3.0 is dan wel helemaal anders, de vernieuwing blijft vooralsnog beperkt tot de fysieke winkel. Online volgt in een later stadium. "Een webshop is uiterst functioneel, terwijl de nieuwe Emté helemaal aan het andere einde van het spectrum zit", zegt Sligro-topman Koen Slippens. "We willen met dee winkel de klanten inspireren. Online volgt zeker als vervolgstap."

 

"Dat ontwikkelen we vanuit ons loyaliteitssysteem Fijnproevers, waarvoor we nu een nieuw IT-platform hebben. Daarbij hoort een app die op basis van eerdere bestellingen persoonlijke boodschappenlijstjes kan genereren, en dan is het nog maar een kleine stap naar online bestellen en ophalen."

 

Hoe en wanneer Emté online zal oppakken is nu nog ongewis. Eerst krijgt de fysieke formule alle aandacht. Naast de nieuwe winkel in Dieren, zal Emté de 3.0-formule ook nog op twee andere locaties gaan testen (in Uden en Nieuwegein). De evaluatie van de nieuwe formule volgt in het voorjaar van 2016. Wellicht dat tegen die tijd meer bekend zal zijn over de online ambities van Emté.

 

Klik hier voor een volledige fotoreportage over Emté 3.0.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.