Emté 3.0 geopend in Dieren | RetailDetail

Emté 3.0 geopend in Dieren

Emté 3.0 geopend in Dieren

Sligro Food Group onthulde vandaag hoe het de supermarkt van de toekomst ziet. De Emté-supermarkt in Dieren is daartoe omgebouwd tot de "nieuwe formule Emté 3.0". Deze pilotwinkel kenmerkt zich door veel meer vers, een bakkerij, een slagerij en centraal in de winkel een keuken.

Speciaalzaak met prijzen van een supermarkt

De aanpassingen die Sligro heeft gedaan in de ontwikkeling van Emté 3.0 zijn naar eigen zeggen dusdanig groot, dat er in Dieren vandaag een volledig nieuwe supermarktformule van start is gegaan. Niettemin staat er nog steeds Emté op de winkelpui. Dus zonder '3.0', maar wel met een vernieuwd logo, dat strakker en eigentijdser is dan het oude geelgroene logo.


Emté 3.0 positioneert zich als 'De lekkerste supermarkt van Nederland' en doet er alles aan om beleving en inspiratie rondom goed en lekker eten te bieden. "Een supermarkt met de kwaliteit van een speciaalzaak en de prijzen van een supermarkt", staat in het persbericht. Om het prijsniveau te bewaken verlaagt Emté duizend artikelen blijvend in prijs, en zal het elke week 70 prijspromoties doen.

 

Emté 3.0 is volgens Sligro Food Group "(...) ook een supermarkt die schaalbaar is naar de omvang van alle locaties waar Emté nu gevestigd is, en die geen oppervlakten van 3000 vierkante meter of meer nodig heeft." Dit laatste is een belangrijk kenmerk, want vergelijkbare formules, zoals de Foodmarkt die Jumbo in Breda en Amsterdam exploiteert en de AH XL in Eindhoven, hebben zeker 2500 vierkante meter nodig om tot hun recht te komen. Zo niet Emté 3.0, die in Dieren de klanten voor de dagelijkse maaltijd wil inspireren op een metrage van bijna 1300 vierkante meter. Daarmee zit Emté veel meer op de gemiddelde winkelgrootte en kan de pilotwinkel bij gebleken succes snel worden uitgerold.

 

Assortiment moet verrassen en inspireren

De ingrijpende aanpassingen die Sligro bij de Emté in Dieren heeft gedaan, betreffen in eerste instantie het assortiment. Met 13.000 items is het aanbod bij Emté 3.0 ongeveer even groot als voorheen, maar de samenstelling van het assortiment is volgens Sligro helemaal veranderd. Elk artikel is kritisch beoordeeld op onderscheidend vermogen. Onvoldoende oderscheidende items, of artikelen waarvoor genoeg alternatieven bestaan, zijn gesaneerd en vervangen door "verrassende kwaliteitsproducten", stelt Sligro.

 

"Vooral het versassortiment heeft een stevige impuls gekregen in verrassing en inspiratie", want daar is het Emté 3.0 om te doen: vers krijgt de nadruk en op de winkelvloer wordt gekookt. Daarmee sluit Emté 3.0 aan op de trend die ook bij andere vernieuwde formules te zien is. In 'De Keuken van Emté' bereiden medewerkers verse salades, maaltijden en desserts. De kaasafdeling is uitgebreid met een groot aantal buitenlandse kazen, afkomstig uit het grote assortiment van de culinaire zusterformule Sligro, en ook op de vleeswarenafdeling heeft Emté een veel ruimer en diverser aanbod gekregen.

 

Emté Online volgt later

Emté 3.0 is dan wel helemaal anders, de vernieuwing blijft vooralsnog beperkt tot de fysieke winkel. Online volgt in een later stadium. "Een webshop is uiterst functioneel, terwijl de nieuwe Emté helemaal aan het andere einde van het spectrum zit", zegt Sligro-topman Koen Slippens. "We willen met dee winkel de klanten inspireren. Online volgt zeker als vervolgstap."

 

"Dat ontwikkelen we vanuit ons loyaliteitssysteem Fijnproevers, waarvoor we nu een nieuw IT-platform hebben. Daarbij hoort een app die op basis van eerdere bestellingen persoonlijke boodschappenlijstjes kan genereren, en dan is het nog maar een kleine stap naar online bestellen en ophalen."

 

Hoe en wanneer Emté online zal oppakken is nu nog ongewis. Eerst krijgt de fysieke formule alle aandacht. Naast de nieuwe winkel in Dieren, zal Emté de 3.0-formule ook nog op twee andere locaties gaan testen (in Uden en Nieuwegein). De evaluatie van de nieuwe formule volgt in het voorjaar van 2016. Wellicht dat tegen die tijd meer bekend zal zijn over de online ambities van Emté.

 

Klik hier voor een volledige fotoreportage over Emté 3.0.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.