Emté blijft onder verwachtingen binnen Sligro Food Group | RetailDetail

Emté blijft onder verwachtingen binnen Sligro Food Group

Emté blijft onder verwachtingen binnen Sligro Food Group
Sligro

Ondanks een omzetstijging van bijna 6% bij de Sligro Food Group blijft supermarktketen Emté onder de verwachtingen van het bedrijf. De omzet van de supermarkten daalde dan ook licht in het eerste kwartaal.

Positieve invloed overnames

De totale omzet van de Sligro Food Group steeg in het eerste kwartaal met 5,8% naar 669 miljoen euro. Binnen Foodservice was er sprake van een omzetstijging van 8,6%. De overnames van Java en De Kweker deden daarbij een aardige duit in het zakje, want zonder overnames steeg de omzet met 3,8%. Bij Foodretail, de Emté supermarkten, waren de resultaten minder positief: daar daalde de omzet van 204 naar 203 miljoen euro. De identieke consumentenomzet daalde zelfs met 1,2%.

 

“De winkels onder Emté 3.0 tonen een betere omzetontwikkeling dan de winkels onder het 2.0 format, maar blijven nog achter bij onze verwachtingen. In het tweede kwartaal zullen wij de ontwikkelingen bij Foodretail evalueren en daar bij de halfjaarcijfers nader over berichten”, staat er te lezen in het persbericht rond de kwartaalcijfers.

 

Die uitspraak doet vermoeden dat Sligro misschien wel met het idee speelt om de supermarkten van de hand te doen, een gerucht dat al langer de ronde doet. Sligro heeft nochtans fors geïnvesteerd in de uitrol van het nieuwe concept van Emté, in een poging om de supermarktketen terug op het juiste spoor te zetten, maar het lijkt daar maar niet in te slagen. Sligro is trouwens ook in België actief, maar daar maakte het geen aparte cijfers over bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.