Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group | RetailDetail

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group
Shutterstock

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

“Alternatieve strategie”

In het derde kwartaal van dit boekjaar haalde Sligro Food Group een omzet van 731 miljoen euro, een stijging van 2,6% ten opzichte van 712 miljoen euro een jaar eerder. Die groei is volledig toe te schrijven aan de tak Foodservice, waar de omzet van 509 naar 530 miljoen euro steeg. Zonder overnames zou de omzet van de groep wel met 0,2% gedaald zijn.

 

Bij Foodretail, dat volledig bestaat uit de supermarkten van Emté, daalde de omzet van 203 naar 201 miljoen euro. In het persbericht laat Sligro dan ook weten dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. “Bij de halfjaarcijfers hebben wij reeds aangegeven dat wij de tweede jaarhelft gebruiken om te onderzoeken welke alternatieve strategie voor onze retail activiteiten de meeste waarde creëert”, aldus Sligro. “Het onderzoek naar de verschillende alternatieven loopt volop en wij zullen de rest van dit jaar nog gebruiken om tot een keuze te komen.”

 

Ook België weegt op resultaten

Voor het volledige jaar verwacht Sligro dat de winst op ongeveer hetzelfde niveau als dat van 2016 zal blijven, vooral vanwege de opstartkosten in België en de kosten die gepaard gingen met overnames. “Het voor Sligro Food Group belangrijke vierde kwartaal zal daarin mede bepalend zijn.”

 

Dat betekent dat Sligro uitgaat van een nettowinst van ongeveer 73 miljoen euro. De analisten van KBC verwachtten een nettowinst van 82 miljoen euro, maar na deze kwartaalresultaten werd dat ook al naar beneden bijgesteld. KBC wijst daarbij ook naar eenmalige kosten die hoger uitvielen dan verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.