Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group | RetailDetail

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group
Shutterstock

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

“Alternatieve strategie”

In het derde kwartaal van dit boekjaar haalde Sligro Food Group een omzet van 731 miljoen euro, een stijging van 2,6% ten opzichte van 712 miljoen euro een jaar eerder. Die groei is volledig toe te schrijven aan de tak Foodservice, waar de omzet van 509 naar 530 miljoen euro steeg. Zonder overnames zou de omzet van de groep wel met 0,2% gedaald zijn.

 

Bij Foodretail, dat volledig bestaat uit de supermarkten van Emté, daalde de omzet van 203 naar 201 miljoen euro. In het persbericht laat Sligro dan ook weten dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. “Bij de halfjaarcijfers hebben wij reeds aangegeven dat wij de tweede jaarhelft gebruiken om te onderzoeken welke alternatieve strategie voor onze retail activiteiten de meeste waarde creëert”, aldus Sligro. “Het onderzoek naar de verschillende alternatieven loopt volop en wij zullen de rest van dit jaar nog gebruiken om tot een keuze te komen.”

 

Ook België weegt op resultaten

Voor het volledige jaar verwacht Sligro dat de winst op ongeveer hetzelfde niveau als dat van 2016 zal blijven, vooral vanwege de opstartkosten in België en de kosten die gepaard gingen met overnames. “Het voor Sligro Food Group belangrijke vierde kwartaal zal daarin mede bepalend zijn.”

 

Dat betekent dat Sligro uitgaat van een nettowinst van ongeveer 73 miljoen euro. De analisten van KBC verwachtten een nettowinst van 82 miljoen euro, maar na deze kwartaalresultaten werd dat ook al naar beneden bijgesteld. KBC wijst daarbij ook naar eenmalige kosten die hoger uitvielen dan verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).