Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group
Shutterstock

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

“Alternatieve strategie”

In het derde kwartaal van dit boekjaar haalde Sligro Food Group een omzet van 731 miljoen euro, een stijging van 2,6% ten opzichte van 712 miljoen euro een jaar eerder. Die groei is volledig toe te schrijven aan de tak Foodservice, waar de omzet van 509 naar 530 miljoen euro steeg. Zonder overnames zou de omzet van de groep wel met 0,2% gedaald zijn.

 

Bij Foodretail, dat volledig bestaat uit de supermarkten van Emté, daalde de omzet van 203 naar 201 miljoen euro. In het persbericht laat Sligro dan ook weten dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. “Bij de halfjaarcijfers hebben wij reeds aangegeven dat wij de tweede jaarhelft gebruiken om te onderzoeken welke alternatieve strategie voor onze retail activiteiten de meeste waarde creëert”, aldus Sligro. “Het onderzoek naar de verschillende alternatieven loopt volop en wij zullen de rest van dit jaar nog gebruiken om tot een keuze te komen.”

 

Ook België weegt op resultaten

Voor het volledige jaar verwacht Sligro dat de winst op ongeveer hetzelfde niveau als dat van 2016 zal blijven, vooral vanwege de opstartkosten in België en de kosten die gepaard gingen met overnames. “Het voor Sligro Food Group belangrijke vierde kwartaal zal daarin mede bepalend zijn.”

 

Dat betekent dat Sligro uitgaat van een nettowinst van ongeveer 73 miljoen euro. De analisten van KBC verwachtten een nettowinst van 82 miljoen euro, maar na deze kwartaalresultaten werd dat ook al naar beneden bijgesteld. KBC wijst daarbij ook naar eenmalige kosten die hoger uitvielen dan verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Back to top