Emté komt in handen van Jumbo en Coop | RetailDetail

Emté komt in handen van Jumbo en Coop

Emté komt in handen van Jumbo en Coop
Sligro

Sligro Food Group heeft zijn supermarktketen Emté van de hand gedaan. De slabakkende supermarkten komen in handen van een consortium dat bestaat uit supermarktbedrijven Jumbo en Coop.

 

410 miljoen euro

Het consortium neemt niet enkel de 130 vestigingen van Emté over, maar ook de distributiecentra in Kapelle en Putten, de vleescentrale in Enschede en de ondersteunende operationele en commerciële afdelingen van Emté op het hoofdkantoor van Sligro in Veghel. In een aparte deal wordt ook het winkelvastgoed, waarbij het gaat over 27 locaties, aan het consortium verkocht. Er is daarnaast ook een overeenkomst gesloten waarbij Sligro een meerjarig contract tekent als leverancier van restaurantketen La Place, dat sinds het faillissement van V&D in handen is van Jumbo. 

 

De totale deal is goed voor 410 miljoen euro: 275 miljoen euro voor de supermarkten, 60 miljoen euro voor het vastgoed en 75 miljoen euro compensatie voor werkkapitaalposten die, als gevolg van de verwevenheid van Foodservice- en Foodretailactiviteiten binnen Sligro Food Group, achterblijven.

 

“Geweldige stap”

“We hebben de tijd genomen om zorgvuldig de alternatieven te onderzoeken, met oog en respect voor alle betrokkenen. Wij zijn er van overtuigd dat we met de keuze voor het voorstel van Jumbo en Coop recht doen aan de belangen van onze medewerkers, franchiseondernemers, klanten, partners en leveranciers en bovendien de meeste waarde creëren voor onze aandeelhouders”, zegt Koen Slippens, CEO van de Sligro Food Group. “Met de leveringen aan La Place, als onderdeel van deze deal, verstevigen wij opnieuw onze positie in de foodservicemarkt in Nederland.”

 

“De beoogde overname van een groot deel van Emté is opnieuw een geweldige stap in de ontwikkeling van ons familiebedrijf. Deze uitbreiding sluit ook erg goed aan bij onze groeiambities. We zien goede mogelijkheden om met deze winkels verder te bouwen aan onze omnichannel-strategie”, voegt Frits van Eerd, CEO van Jumbo Supermarkten, daar aan toe.

 

“Deze stap sluit naadloos aan bij onze groeiambitie om Coop steviger op de kaart te zetten. Als coöperatie staat Coop letterlijk en figuurlijk dicht bij haar klanten en biedt het voor elke over te nemen supermarkt een mooie formule om in elk lokaal marktgebied succesvol te kunnen opereren”, besluit Fred Bosch, CEO van Coop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.