Emté-supermarkten verdeeld onder Jumbo en Coop

Emté-supermarkten verdeeld onder Jumbo en Coop

Emté-supermarkten verdeeld onder Jumbo en Coop
Shutterstock

Jumbo en Coop hebben bekendgemaakt hoe zij de over te nemen Emté-supermarkten onderling willen verdelen. Van de 130 voormalige Emté-winkels komen er 79 onder Jumbo-bewind; 51 varen verder onder de vlag van Coop.

Verdeling onder voorbehoud

Begin deze maand maakten supermarktbedrijven Jumbo en Coop al bekend dat ze de slabakkende Emté-supermarkten van de Sligro Food Group gezamenlijk overnemen. Het consortium sloot op 5 maart een verkoopsovereenkomst van 410 miljoen euro met Sligro Food Group, dat daarmee niet enkel de 130 vestigingen van Emté van de hand doet (voor 275 miljoen euro), maar ook de distributiecentra in Kapelle en Putten, de vleescentrale in Enschede en de ondersteunende afdelingen van Emté in Veghel.

 

Nu brengen de beide supermarktbedrijven ook de betrokken vestigingen op de hoogte van de vlag waaronder ze in de toekomst zullen verder varen: Jumbo richt 66 eigen filialen en 13 franchisewinkels in volgens de eigen Jumbo-formule (totaal van 79 vestigingen); Coop past zijn concept toe op 30 filialen en 21 franchisewinkels (totaal van 51 vestigingen). De verdeling is wel nog onder voorbehoud, want de goedkeuring ervan hangt af van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), die zich hierover de komende maanden wellicht uitspreekt, en van de lopende adviesaanvraag bij de ondernemingsraad van Sligro.

 

Naar verwachting zal de transitie en ombouwoperatie in de loop van 2019 zijn voltooid. Alle winkels bevinden zich in Nederland, maar vorige week maakte Jumbo bekend ook een dertigtal winkels in België te willen openen in 2019.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.