Emté-supermarkten verdeeld onder Jumbo en Coop

Emté-supermarkten verdeeld onder Jumbo en Coop

Emté-supermarkten verdeeld onder Jumbo en Coop
Shutterstock

Jumbo en Coop hebben bekendgemaakt hoe zij de over te nemen Emté-supermarkten onderling willen verdelen. Van de 130 voormalige Emté-winkels komen er 79 onder Jumbo-bewind; 51 varen verder onder de vlag van Coop.

Verdeling onder voorbehoud

Begin deze maand maakten supermarktbedrijven Jumbo en Coop al bekend dat ze de slabakkende Emté-supermarkten van de Sligro Food Group gezamenlijk overnemen. Het consortium sloot op 5 maart een verkoopsovereenkomst van 410 miljoen euro met Sligro Food Group, dat daarmee niet enkel de 130 vestigingen van Emté van de hand doet (voor 275 miljoen euro), maar ook de distributiecentra in Kapelle en Putten, de vleescentrale in Enschede en de ondersteunende afdelingen van Emté in Veghel.

 

Nu brengen de beide supermarktbedrijven ook de betrokken vestigingen op de hoogte van de vlag waaronder ze in de toekomst zullen verder varen: Jumbo richt 66 eigen filialen en 13 franchisewinkels in volgens de eigen Jumbo-formule (totaal van 79 vestigingen); Coop past zijn concept toe op 30 filialen en 21 franchisewinkels (totaal van 51 vestigingen). De verdeling is wel nog onder voorbehoud, want de goedkeuring ervan hangt af van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), die zich hierover de komende maanden wellicht uitspreekt, en van de lopende adviesaanvraag bij de ondernemingsraad van Sligro.

 

Naar verwachting zal de transitie en ombouwoperatie in de loop van 2019 zijn voltooid. Alle winkels bevinden zich in Nederland, maar vorige week maakte Jumbo bekend ook een dertigtal winkels in België te willen openen in 2019.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.