Etiket met voedingswaarden verplicht op voorverpakte voeding | RetailDetail

Etiket met voedingswaarden verplicht op voorverpakte voeding

Etiket met voedingswaarden verplicht op voorverpakte voeding

Vanaf vandaag moeten voorverpakte voedingsmiddelen verplicht de voedingswaarde van het product weergeven op het etiket. Consumenten moeten zo de voedingswaarden van verschillende producten beter kunnen vergelijken.

Meer inzicht voor consument

Op elke verpakking moet voortaan een tabel staan, met daarin informatie over de calorieën, vetten (waaronder verzadigde vetzuren), koolhydraten (waaronder de suikers), eiwitten en het zout die het product bevat. Daarnaast kunnen voedingsbedrijven ook beslissen om vrijwillig extra informatie te geven over andere voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen.

 

Het doel van de verplichte etikettering is om de consument meer inzicht te geven in wat de producten bevatten. FEVIA, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, en de FOD Volksgezondheid lanceren vandaag ook een video om consumenten te tonen hoe ze het etiket moeten interpreteren.

 

“Net als met het Convenant Evenwichtige Voeding, dat we recent ondertekenden met de Minister van Volksgezondheid, investeert de voedingsindustrie hier samen met belangrijke partners om consumenten richting een evenwichtiger voedingspatroon te helpen”, aldus Chris Moris, directeur-generaal van FEVIA.

 

De verplichte etikettering is het laatste onderdeel van de FIC-verordening (Food Information to Consumers), de Europese wetgeving die stelt dat de consument voldoende informatie moet krijgen over zijn voedingsmiddelen, om zo meer transparantie te creëren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.