Etiket met voedingswaarden verplicht op voorverpakte voeding | RetailDetail

Etiket met voedingswaarden verplicht op voorverpakte voeding

Etiket met voedingswaarden verplicht op voorverpakte voeding

Vanaf vandaag moeten voorverpakte voedingsmiddelen verplicht de voedingswaarde van het product weergeven op het etiket. Consumenten moeten zo de voedingswaarden van verschillende producten beter kunnen vergelijken.

Meer inzicht voor consument

Op elke verpakking moet voortaan een tabel staan, met daarin informatie over de calorieën, vetten (waaronder verzadigde vetzuren), koolhydraten (waaronder de suikers), eiwitten en het zout die het product bevat. Daarnaast kunnen voedingsbedrijven ook beslissen om vrijwillig extra informatie te geven over andere voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen.

 

Het doel van de verplichte etikettering is om de consument meer inzicht te geven in wat de producten bevatten. FEVIA, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, en de FOD Volksgezondheid lanceren vandaag ook een video om consumenten te tonen hoe ze het etiket moeten interpreteren.

 

“Net als met het Convenant Evenwichtige Voeding, dat we recent ondertekenden met de Minister van Volksgezondheid, investeert de voedingsindustrie hier samen met belangrijke partners om consumenten richting een evenwichtiger voedingspatroon te helpen”, aldus Chris Moris, directeur-generaal van FEVIA.

 

De verplichte etikettering is het laatste onderdeel van de FIC-verordening (Food Information to Consumers), de Europese wetgeving die stelt dat de consument voldoende informatie moet krijgen over zijn voedingsmiddelen, om zo meer transparantie te creëren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.