EU opent onderzoek naar AB InBev wegens inbreuk mededingingsregels | RetailDetail

EU opent onderzoek naar AB InBev wegens inbreuk mededingingsregels

EU opent onderzoek naar AB InBev wegens inbreuk mededingingsregels

De Europese Commissie is gestart met een onderzoek naar inbreuken op de mededingingsregels door de bierbrouwer AB InBev. Die zou zijn overheersende positie in België gebruikt hebben om de invoer van buitenlandse bieren tegen te gaan.

Boete tot 10 procent van omzet

Volgens de Europese Commissie voert AB InBev een bewuste strategie, waarbij het probeert om de zogenaamde parallelle handel van zijn bieren uit goedkopere landen zoals Frankrijk en Nederland, tegen te gaan. Uit het onderzoek moet blijken over AB InBev de verpakkingen bewust aanpast, om ervoor te zorgen dat ze minder gemakkelijk verkocht kunnen worden in andere landen. Als AB InBev schuldig wordt bevonden, dan riskeert het een boete die kan oplopen tot tien procent van zijn totale omzet.

 

"De sterke positie van AB InBev op de Belgische biermarkt is geen probleem", benadrukt Europees Commissaris Margrethe Vestager in een persbericht. "We willen er echter voor zorgen dat er binnen de Europese eengemaakte markt geen mededingingsbelemmeringen zijn voor de handel in bier. Goedkopere invoer van bier uit buurlanden buitenhouden zou niet alleen indruisen tegen de belangen van de EU-consumenten, maar ook de mededinging beperken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.