EU-wet voor meer en beter gelabelde bioproducten

EU stemt wet voor betere biolabels

EU stemt wet voor betere biolabels
Shutterstock

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

 

“Bioproductie moet omhoog”

Na de Europese Commissie keurt nu ook het Europese Parlement nieuwe regels goed voor de biologische landbouw in Europa. Het wetsvoorstel moet zorgen voor een eerlijkere concurrentie, vooral met niet-EU-landen die profiteren van de grote vraag naar bioproducten in Europa. Het Parlement deed er wel twintig maanden over om de aangepaste versie van het oorspronkelijke wetsvoorstel van de Commissie te bekrachtigen, maar de tekst is een “stap in de goede richting,” vindt de Europese landbouwcommissaris Phil Hogan.

 

Er worden nu strengere regels van kracht voor de import van bioproducten van buiten de Europese Unie en er komt een biolabel dat meer duidelijkheid moet verschaffen over de oorsprong van het product. Dat zou op termijn voor een verhoogde biologische productie in de EU moeten zorgen: “Duidelijke regels maken biologische landbouw aantrekkelijker voor de producenten, waardoor ook de consument meer toegang krijgt tot in de EU geproduceerde bioproducten,” zo klinkt het bij Hogan. Momenteel overstijgt de vraag naar bioproducten het huidige Europese aanbod.

 

Ook bij ons is er dringend nood aan een aantrekkelijker kader voor biologische landbouw: begin vorige maand kwam minster Joke Schauvliege nog met een plan om het povere aandeel van bioproductie – goed voor slechts 1,1% van de Vlaamse landbouwoppervlakte – op zijn minst op te krikken tot het Europese gemiddelde van 6,7%. Zo’n 1,4 miljoen euro zou dit jaar extra vrijgemaakt worden voor onderzoek en innovatie, wat de totale investering in biolandbouw voor 2018 op 6,4 miljoen euro brengt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.