Europa keurt fusie tussen AB InBev en SABMiller goed | RetailDetail

Europa keurt fusie tussen AB InBev en SABMiller goed

Europa keurt fusie tussen AB InBev en SABMiller goed

De Europese Commissie heeft de voorgestelde fusie tussen bierbrouwers AB InBev en SABMiller goedgekeurd. Dat is een grote stap in de goede richting voor beide bedrijven, die ook op andere markten nog goedkeuring moeten krijgen.

 

Europese activiteiten SABMiller verkocht

In eerste instantie was Europa terughoudend over de fusie tussen de twee grootste bierbrouwers ter wereld, maar de verkoop van merken als Grolsch en Pieroni heeft de goedkeuring van de Commissie mogelijk gemaakt.

 

In een eerste fase verkocht AB InBev de SABMiller-merken Grolsch, Pieroni en Meantime aan de Japanse brouwer Asahi. Later stelde het ook voor om de merken van SABMiller in Centraal- en Oost-Europa van de hand te doen. Zo kon het vermijden dat het nieuwe bedrijf een te dominante positie zou creëren in Europa.

 

“De Europeanen kopen elk jaar voor ongeveer 125 miljard euro bier, dus zelfs een relatief kleine prijsverhoging zou consumenten aanzienlijke schade kunnen berokkenen”, aldus eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager. “Daarom was het belangrijk om ervoor te zorgen dat de overname van SABMiller door AB InBev niet tot minder concurrentie op de Europese biermarkten zou leiden.”

 

SABMiller aanvaarde vorig jaar een overnamebod van ongeveer 92 miljard euro van AB InBev. Samen worden ze veruit het grootste bierbedrijf ter wereld, tot twee keer zo groot als de nieuwe nummer twee Heineken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.